Zwolnienie od podatku usług świadczonych przez samorządowy zakład budżetowy na rzecz Miasta i Gminy. - Interpretacja - ITPP2/443-456b/11/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.06.2011, sygn. ITPP2/443-456b/11/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku usług świadczonych przez samorządowy zakład budżetowy na rzecz Miasta i Gminy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniach 10 i 20 czerwca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych na rzecz Miasta i Gminy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 10 i 20 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych na rzecz Miasta i Gminy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zakład jest samorządowym zakładem budżetowym, powołanym przez gminę. W obrocie gospodarczym występuje jako podatnik VAT czynny, dysponując numerem NIP. Na podstawie statutu założycielskiego, świadczy określone usługi na rzecz innych podatników, w tym także na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, tj. gminy.

Przedmiotem działalności Zakładu jest między innymi:

  1. usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych,
  2. budowa, rozbudowa i modernizacja sieci kanalizacyjnej (sanitarnej i deszczowej) oraz urządzeń sanitarnych,
  3. budowa, rozbudowa i modernizacja sieci wodociągowej i urządzeń ujęć wody,
  4. odbieranie, przyjmowanie i składowanie odpadów,
  5. eksploatacja i konserwacja oczyszczalni ścieków,
  6. świadczenie usług w zakresie prac ziemnych i transportowych.
  7. naprawa, modernizacje dróg i ulic na terenie miasta i gminy oraz odśnieżanie i zwalczanie śliskości dróg gminnych.

Zakład świadczy odpłatnie usługi na rzecz osób fizycznych, Miasta i Gminy oraz podmiotów gospodarczych, w tym także usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych i związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. W związku z tym prowadzi ewidencję sprzedaży i wystawia faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez Zakład na rzecz Miasta i Gminy (z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług) są opodatkowane podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, usługi świadczone na rzecz Miasta i Gminy są opodatkowane podatkiem od towarów i usług i nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wskazał, że opodatkowaniu podlega generalnie każde świadczenie usług, które nie zostało zwolnione na podstawie przepisu szczególnego. Zakład zauważył, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania ww. przepis § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów, gdyż ze zwolnienia przewidzianego tym przepisem korzystają jedynie usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi, samorządowymi zakładami budżetowymi oraz jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi. Zdaniem Zakładu, zwolnienie to nie dotyczy usług świadczonych przez zakład budżetowy na rzecz samorządu terytorialnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, wprowadzonego do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionego, w zakresie zdania wstępnego, art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W myśl postanowień § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

  • z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), w którym przedmiotowe zwolnienie uregulowane jest w tożsamy sposób w § 13 ust. 1 pkt 13.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej, nie definiują terminów: jednostka budżetowa i samorządowy zakład budżetowy, wobec czego należy posiłkować się regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

W świetle zapisów art. 9 tej ustawy, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;

(...).

Jednostkami budżetowymi w myśli art. 11 ust. 1 ww. ustawy są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Z brzmienia art. 14 ustawy o finansach publicznych wynika, że zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie:

  1. gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi,
  2. dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  4. lokalnego transportu zbiorowego,
  5. targowisk i hal targowych,
  6. zieleni gminnej i zadrzewień,
  7. kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  8. utrzymywania różnych gatunków egzotycznych i krajowych zwierząt, w tym w szczególności prowadzenia hodowli zwierząt zagrożonych wyginięciem, w celu ich ochrony poza miejscem naturalnego występowania,
  9. cmentarzy

  • mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe.

Stosownie do zapisów art. 15 ust. 1 analizowanej ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 1991 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Zakład jest samorządowym zakładem budżetowym, którego przedmiotem działalności jest między innymi:

  1. usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych,
  2. budowa, rozbudowa i modernizacja sieci kanalizacyjnej (sanitarnej i deszczowej) oraz urządzeń sanitarnych,
  3. budowa, rozbudowa i modernizacja sieci wodociągowej i urządzeń ujęć wody,
  4. odbieranie, przyjmowanie i składowanie odpadów,
  5. eksploatacja i konserwacja oczyszczalni ścieków,
  6. świadczenie usług w zakresie prac ziemnych i transportowych.
  7. naprawa, modernizacje dróg i ulic na terenie miasta i gminy oraz odśnieżanie i zwalczanie śliskości dróg gminnych.

Zakład świadczy odpłatnie usługi na rzecz osób fizycznych, Miasta i Gminy oraz podmiotów gospodarczych, w tym także usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych i związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych regulacji prawnych należy zauważyć, że zwolnieniem przewidzianym przez ustawodawcę w cyt. § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, objęte jest świadczenie usług pomiędzy jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi. Skoro gmina nie jest jednostką budżetową, ani samorządowym zakładem budżetowym, to do usług świadczonych na jej rzecz przez Zakład nie może mieć zastosowania zwolnienie określone ww. przepisem rozporządzenia Ministerstwa Finansów.

Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług lub ewentualnego zwolnienia od tego podatku, należy stosować odrębne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy