1. Czy sprzedaż przez wnioskodawcę (osobom fizycznym i podmiotom gospodarczym) złota w postaci płytek o masie 20g, 50g, 100g o próbie 999 (złoto inwes... - Interpretacja - ILPP2/443-1779/10-3/BA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.02.2011, sygn. ILPP2/443-1779/10-3/BA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

1. Czy sprzedaż przez wnioskodawcę (osobom fizycznym i podmiotom gospodarczym) złota w postaci płytek o masie 20g, 50g, 100g o próbie 999 (złoto inwestycyjne) korzysta ze zwolnienia od podatku VAT?
2. Czy w opisie towaru na fakturach VAT dotyczących sprzedaży złota inwestycyjnego winno być napisane złoto inwestycyjne czy tez towar określony winien być jako płytki złote próby 999?
3. Czy na fakturze VAT dotyczącej sprzedaży zwolnionej obowiązkowe jest wpisywanie numeru PKWiU?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży złota inwestycyjnego i jej właściwego dokumentowania jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży złota inwestycyjnego i jej właściwego dokumentowania. Wniosek został uzupełniony w dniu 18 stycznia 2011 r. o brakujące opłaty za wydanie interpretacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obejmującą skup złota od ludności. Zakupione złoto Wnioskodawca przekazuje podmiotowi trzeciemu (zakładowi rafinacji metali), który świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługi przetwarzania tego złota na złoto inwestycyjne. Od tego podmiotu Wnioskodawca otrzymuje fakturę VAT tytułem: przetworzenie złota próby 585 na płytki złote próby 999 lub rafinacja złota próby 585 do próby 999.

Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca nabywa również złoto inwestycyjne od innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i otrzymuje faktury VAT z opisem złoto inwestycyjne lub płytki złote próby 999. Wnioskodawca w ramach własnej działalności (we własnym zakresie) przetwarza złoto próby 999 na płytki o masie 20 g, 50 g, 100 g. Złoto inwestycyjne w postaci płytek o masie 20 g, 50 g, 100 g Wnioskodawca sprzedaje klientom indywidualnym (osobom fizycznym) rejestrując sprzedaż na kasie fiskalnej oraz podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą (m.in. osobom prowadzącym zakłady jubilerskie) wystawiając fakturę VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy sprzedaż przez Wnioskodawcę (osobom fizycznym i podmiotom gospodarczym) złota w postaci płytek o masie 20 g, 50 g, 100 g o próbie 999 (złoto inwestycyjne) korzysta ze zwolnienia od podatku VAT...

  • Czy w opisie towaru na fakturach VAT dotyczących sprzedaży złota inwestycyjnego winno być napisane złoto inwestycyjne, czy też towar określony winien być jako płytki złote próby 999...
  • Czy na fakturze VAT dotyczącej sprzedaży zwolnionej obowiązkowe jest wpisywanie numeru PKWiU...

  • Zdaniem Wnioskodawcy

    Ad. 1

    Zgodnie z art. 122 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycia i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, w którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacji typu swap w złocie, z którymi wiąże się prawo własności lub roszczenie w odniesieniu do złota inwestycyjnego, a także transakcje dotyczące złota inwestycyjnego związane z kontraktami typu futures i forward, powodujące przeniesienie prawa własności lub roszczenia w odniesieniu do złota inwestycyjnego.

    Powyższe zwolnienie stosuje się odpowiednio do usług świadczonych przez agentów działających w imieniu i na rzecz innych osób, pośredniczących w dostawie złota inwestycyjnego dla swojego zleceniodawcy (art. 122 ust. 2 ustawy o VAT). Złotem inwestycyjnym w rozumieniu art. 121 ust. 1 ustawy o VAT jest:

    1. złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe;
    2. złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:
    • posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,
    • zostały wybite po roku 1800,
    • są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,
    • są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.

    W związku z powyższym, skoro płytki (sztabki) złota sprzedawane przez Wnioskodawcę (płytki złota o masie 20 g, 50 g, 100 g próby 999) spełniają wymogi złota inwestycyjnego z definicji zawartej w ustawie o VAT, przez to zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż tego złota osobom fizycznym i podmiotom gospodarczym korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 122 § 1 ustawy.

    Ad. 2

    Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać nazwę (rodzaj) towaru lub usługi.

    Zdaniem podatnika należytym i wystarczającym opisem towaru na fakturze VAT przy sprzedaży złota inwestycyjnego będzie zarówno opis: złoto inwestycyjnego jak opis płytki złote próby 999, czy też sztabki złote próby 999. Wszystkie ww. opisy są prawidłowe i mogą być używane zamiennie.

    Ad. 3

    Zgodnie z § 5 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

    1. symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub
    2. przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub
    3. przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub świadczenie.

    Przepis powyższy nie dotyczy zatem dostawy złota inwestycyjnego, którego zwolnienie z opodatkowania nie wynika ani z normy art. 43 ust. 1 ustawy o VAT ani z normy zawartej w art. 82 ust. 3 ustawy o VAT (zwolnienie wynika z art. 122 ustawy o VAT). Tym samym, mimo iż sprzedaż złota inwestycyjnego jest sprzedażą zwolnioną od opodatkowania, to brak obowiązku wskazywania na fakturze dokumentującej sprzedaż tego złota kodu PKWiU, jak również innych informacji, o których mowa w § 5 ust. 7 ww. rozporządzenia.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

    Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r., przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

    Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, w brzemieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r., stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

    Na podstawie art. 122 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swap w złocie, z którymi wiąże się prawo własności lub roszczenie w odniesieniu do złota inwestycyjnego a także transakcje dotyczące złota inwestycyjnego związane z kontraktami typu futures i forward, powodujące przeniesienie prawa własności lub roszczenia w odniesieniu do złota inwestycyjnego.

    Zwolnienie ww. stosuje się odpowiednio także do usług świadczonych przez agentów działających w imieniu i na rzecz innych osób, pośredniczących w dostawie złota inwestycyjnego dla swojego zleceniodawcy (art. 122 ust. 2 ustawy).

    Złotem inwestycyjnym w świetle art. 121 ust. 1 pkt 1 ustawy, jest złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe.

    Złotem inwestycyjnym, w myśl ust. 1 pkt 2 powołanego artykułu, są również złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:

    1. posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,
    2. zostały wybite po roku 1800,
    3. są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,
    4. są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.

    W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obejmującą skup złota od ludności. Zakupione złoto Wnioskodawca przekazuje podmiotowi trzeciemu (zakładowi rafinacji metali), który świadczy na rzecz Zainteresowanego usługi przetwarzania tego złota na złoto inwestycyjne. Od tego podmiotu Wnioskodawca otrzymuje fakturę VAT tytułem: przetworzenie złota próby 585 na płytki złote próby 999 lub rafinacja złota próby 585 do próby 999.

    Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca nabywa również złoto inwestycyjne od innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i otrzymuje faktury VAT z opisem złoto inwestycyjne lub płytki złote próby 999. Wnioskodawca w ramach własnej działalności (we własnym zakresie) przetwarza złoto próby 999 na płytki o masie 20 g, 50 g, 100 g. Złoto inwestycyjne w postaci płytek o masie 20 g, 50 g, 100 g Wnioskodawca sprzedaje klientom indywidualnym (osobom fizycznym) rejestrując sprzedaż na kasie fiskalnej oraz podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą (m.in. osobom prowadzącym zakłady jubilerskie) wystawiając fakturę VAT.

    Biorąc pod uwagę powołane przepisy i dokonaną analizę stwierdzić należy, że płytki, które mają być przedmiotem dostaw, z uwagi na swoje parametry, spełniają definicję złota inwestycyjnego, zatem ich sprzedaż korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 122 ustawy o podatku od towarów i usług.

    Z opisu sprawy wynika, iż wynika, iż Wnioskodawca ma wątpliwości w kwestii właściwego dokumentowania na fakturze sprzedaży złota inwestycyjnego.

    Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 (art. 106 ust. 1 ustawy).

    Natomiast § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, stanowi, że faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

    1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
    2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
    3. numer kolejny faktury oznaczonej jako FAKTURA VAT;
    4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
    5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
    6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
    7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
    8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
    9. stawki podatku;
    10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
    11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
    12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

    W myśl § 5 ust. 7 rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

    1. symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol lub
    2. przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub
    3. przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

    Z przytoczonych przepisów wynika, jakie wymagania musi spełniać faktura VAT. Jednym z nich jest wymóg zawarcia na tym dokumencie nazwy towaru lub usługi. Sprzedawca zobowiązany jest więc do wskazania nazwy towaru lub usługi tak, aby możliwe było przyporządkowanie temu towarowi lub usłudze odpowiedniej stawki podatku VAT.

    Wprawdzie przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia nazwa towaru/usługi oraz nie określają źródła stosowania tych nazw, jednakże przez nazwę towaru lub usługi należy rozumieć, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005) nazwę jednostkową, tj. nazwę mającą tylko jeden desygnat. Oznacza to, że stosowania na fakturze nazwa winna być przypisana sprzedawanemu towarowi lub świadczonej usłudze i jednoznacznie ją identyfikować. Nazwa towaru lub usługi na fakturze powinna być tak skonstruowana, aby można było na jej podstawie dokładnie określić indywidualnie zakupiony towar lub usługę.

    Jednocześnie nazwa towaru na fakturze musi być tak skonstruowana, aby można było na tej podstawie w połączeniu z ceną dokładnie określić jaki został zakupiony towar czy usługa. Dopiero powyższe skutecznie zagwarantuje konsumentowi prawo do otrzymania dowodu nabycia towaru lub usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość kontroli przez klienta czynności dotyczących prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawienia dowodu potwierdzającego jej wykonanie.

    Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca jest zobowiązany opisać na fakturze każdy towar, podać jego nazwę tak, aby do użytej nazwy towaru możliwe było przyporządkowanie odpowiedniej stawki podatkowej i by użyta nazwa była, co do istoty, zgodna z będącym przedmiotem obrotu towarem oraz, aby powiązanie tej nazwy z ceną pozwoliło na indywidualne określenie sprzedawanego towaru. Ponadto obowiązek umieszczania na fakturze VAT symbolu PKWiU mają podatnicy dokumentujący dostawy towarów zwolnionych od podatku od towarów i usług zgodnie z § 5 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów. Tym samym Wnioskodawca na fakturze VAT dotyczącej sprzedaży złota inwestycyjnego korzystającej ze zwolnienia na podstawie art. 122 ust. 1 ustawy nie ma obowiązku wpisywania numeru PKWiU.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    W zakresie interpretacji dotyczącej stanu faktycznego odnośnie prowadzenia dodatkowej ewidencji sprzedaży, a także prawa do odliczenia podatku naliczonego zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia z dnia 2 lutego 2011 r. nr ILPP2/443-1779/10-4/BA, ILPP2/443-1779/10-5/BA.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

    Referencje

    ILPP2/443-1779/10-4/BA, interpretacja indywidualna
    ILPP2/443-1779/10-5/BA, interpretacja indywidualna

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu