Czy w opisanym stanie faktycznym, Gmina może na bieżąco odliczyć naliczony podatek VAT w trakcie wytwarzania środka trwałego, od faktur otrzymanych we... - Interpretacja - ILPP2/443-1710/10-2/TK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.01.2011, sygn. ILPP2/443-1710/10-2/TK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy w opisanym stanie faktycznym, Gmina może na bieżąco odliczyć naliczony podatek VAT w trakcie wytwarzania środka trwałego, od faktur otrzymanych we wrześniu 2010 r. - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (tj. od zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi), a następnie sporządzić korekty deklaracji VAT - 7 za poszczególne okresy rozliczeniowe, na podstawie art. 86 ust 13 ustawy o VAT (tj. od stycznia 2006 r. - początek procesu inwestycyjnego - do grudnia 2009 r.)?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy XXX, przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2010 r. (data wpływu 18 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach udzielonej dotacji oraz korekty deklaracji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach udzielonej dotacji oraz korekty deklaracji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina XXX jest inwestorem i beneficjentem przedsięwzięcia inwestycyjnego, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach udzielonej dotacji. Podatek VAT jest kosztem niekwalifikowalnym i nie podlega dofinansowaniu. Inwestycja dotyczy budowy infrastruktury kanalizacyjnej (oczyszczalnia, przepompownia ścieków, sieci kanalizacyjne).

Pierwsze nakłady inwestycyjne zostały poniesione w miesiącu styczniu 2006 r., a termin zakończenia inwestycji miał miejsce w dniu 31 sierpnia 2010 r.

Gmina na bieżąco nie odliczała podatku naliczonego od wystawionych przez wykonawców robót i usług faktur VAT (tj. od stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2009 r.) z powodu braku w tym okresie jednoznacznych decyzji, co do sposobu zarządzania wytworzonego środka trwałego, w wyniku czego, niemożliwe było stwierdzenie czy środek trwały po zakończeniu budowy wykorzystywany będzie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT, bądź do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Jednakże, jeszcze w trakcie realizacji inwestycji (na początku 2010 r.) postanowiono, iż po zakończeniu budowy, ów środek trwały pozostanie w strukturach majątku gminy i gmina będzie samodzielnie świadczyć na rzecz mieszkańców usługi odprowadzania ścieków, a zatem wykonywane będą czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

W związku z zakończeniem procesu inwestycyjnego, po dokonanym w dniu 31 sierpnia 2010 r. odbiorze inwestycji, Gmina otrzymała od wykonawców dwie faktury, (data wpływu do Urzędu Gminy 2 i 7 września 2010 r.) i ujęła je w ewidencji zakupów, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, a następnie ma zamiar dokonać odliczenia podatku naliczonego w deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2010 r., a w dalszej kolejności sporządzić korekty deklaracji VAT-7 za poszczególne miesiące, w których otrzymano faktury od dostawców z tytułu nabycia towarów i usług związanych z wytworzeniem środka trwałego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym, Gmina może na bieżąco odliczyć naliczony podatek VAT w trakcie wytwarzania środka trwałego, od faktur otrzymanych we wrześniu 2010 r. - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (tj. od zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi), a następnie sporządzić korekty deklaracji VAT - 7 za poszczególne okresy rozliczeniowe, na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT (tj. od stycznia 2006 r. - początek procesu inwestycyjnego - do grudnia 2009 r.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma prawo na bieżąco odliczać naliczony podatek VAT od wydatków ponoszonych w tracie wytwarzania środka trwałego - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina ma także prawo dokonać korekty deklaracji VAT-7 za okresy, w których otrzymała od swoich dostawców faktury potwierdzające fakt nabycia towarów i usług związanych z wytworzeniem środka trwałego, a których nie uwzględniła w kwocie podatku naliczonego do odliczenia - na podstawie art. 86 ust. 13, z którego wynika, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12. 16 i 18, to może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.), kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy, prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i zostanie on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799 ze zm.) - obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy stanowi, iż zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. w szczególności zadania te obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest inwestorem i beneficjentem przedsięwzięcia inwestycyjnego współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach udzielonej dotacji. Inwestycja dotyczy budowy infrastruktury kanalizacyjnej (oczyszczalnia, przepompownia ścieków, sieci kanalizacyjne).

Zainteresowany wskazał, że pierwsze nakłady inwestycyjne zostały poniesione w miesiącu styczniu 2006 r., a termin zakończenia inwestycji miał miejsce w dniu 31 sierpnia 2010 r.

Gmina na bieżąco nie odliczała podatku naliczonego od wystawionych przez wykonawców robót i usług faktur VAT (tj. od stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2009 r.) z powodu braku w tym okresie jednoznacznych decyzji, co do sposobu zarządzania wytworzonego środka trwałego, w wyniku czego, niemożliwe było stwierdzenie czy środek trwały po zakończeniu budowy wykorzystywany będzie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT, bądź do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W trakcie realizacji inwestycji (na początku 2010 r.) Gmina postanowiła, że po zakończeniu budowy, ów środek trwały pozostanie w jej strukturach majątku, ponieważ Wnioskodawca samodzielnie świadczyć będzie na rzecz mieszkańców usługi odprowadzania ścieków, a zatem wykonywane będą czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

W związku z zakończeniem procesu inwestycyjnego, po dokonanym w dniu 31 sierpnia 2010 r. odbiorze inwestycji, Wnioskodawca otrzymał od wykonawców dwie faktury, (data wpływu 2 i 7 września 2010 r.) i ujął je w ewidencji zakupów, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, a następnie zamierza dokonać odliczenia podatku naliczonego w deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2010 r., a w dalszej kolejności sporządzić korekty deklaracji VAT-7 za poszczególne miesiące, w których otrzymano faktury od dostawców z tytułu nabycia towarów i usług związanych z wytworzeniem środka trwałego.

W oparciu o powołane wyżej przepisy, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7().

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Zatem, Zainteresowany ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Jak stanowi art. 86 ust. 13 ww. ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Tak więc niezadeklarowany w okresie otrzymania faktury lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych podatek naliczony nie przepada jeszcze przez okres 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, z uwagi na powołany przepis ust. 13, przewidujący możliwość jego zadeklarowania w formie korekty deklaracji za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku.

Jak wskazano powyżej w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego. Realizacja prawa do odliczenia podatku naliczonego następuje w określonych terminach wskazanych przez ustawodawcę (nawet jeśli w momencie realizacji prawa do odliczenia towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każdy, kto dokonuje nabycia towarów i usług, które zmierzają do przyszłego wykorzystywania do czynności opodatkowanej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Gmina może na bieżąco odliczyć naliczony podatek VAT w trakcie wytwarzania środka trwałego, od faktur otrzymanych we wrześniu 2010 r. - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. od zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi), a następnie sporządzić korekty deklaracji VAT - 7 za poszczególne okresy rozliczeniowe, (tj. od stycznia 2006 r. - początek procesu inwestycyjnego - do grudnia 2009 r.) realizując przedsięwzięcie inwestycyjne współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 -2013 oraz ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach udzielonej dotacji oraz korekty deklaracji, z uwzględnieniem zapisu art. 86 ust. 13 ustawy.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu