Czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli wartość dział... - Interpretacja - ILPP2/443-1747/10-2/JK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.01.2011, sygn. ILPP2/443-1747/10-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli wartość działek przeznaczonych do sprzedaży na obecny czas wynosi 96.000,00 zł.?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy x przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2010 r. (data wpływu 25 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego w związku ze sprzedażą gruntu przeznaczonego pod zabudowę jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego w związku ze sprzedażą gruntu przeznaczonego pod zabudowę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina nie jest podatnikiem podatku VAT. w bieżącym roku dokonała sprzedaży dwóch lokali mieszkalnych, których sprzedaż zwolniona była z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT za ogólną kwotę 78.729,00 zł. Wnioskodawca zamierza sprzedać 3 działki budowlane, tj. działka nr 618/16 cena wywoławcza: 30.000,00; działka nr 618/17 cena wywoławcza: 34.000,00; działka nr 618/18 cena wywoławcza: 32.000,00. Wymienione działki nie są objęte aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego. Dla obszaru obejmującego przedmiotowe działki została wydana decyzja nr xxx z dnia 1 czerwca 2009 r. o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu zmieniona decyzją nr xxx z dnia 19 kwietnia 2010 r. dla inwestycji polegającej na budowie trzech budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz trzech budynków gospodarczo-garażowych dla potrzeb projektowej zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Opisane działki przeznaczone są do sprzedaży w drodze przetargu ustnego. Zainteresowany dodaje, iż sprzedaje zazwyczaj kilka lokali mieszkalnych w roku i sporadycznie 1 do 3 innych nieruchomości, w tym rolnych i przeznaczonych pod zabudowę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli wartość działek przeznaczonych do sprzedaży na obecny czas wynosi 96.000,00 zł....

Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo skorzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ wartość przeznaczonych działek w 2010 r. do sprzedaży nie przekroczy kwoty limitu, tj. 100.000,00.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Z przedstawionych przepisów wynika, że grunt spełnia definicję towaru wskazaną w art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Podatnikami, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza mocą ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze czynność ta ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem występuje jako podatnik tego podatku.

Z kolei, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Należy zauważyć, że art. 113 ust. 1 ustawy, od dnia 1 stycznia 2011 r. na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 215, poz. 1666), otrzymuje brzmienie zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jednakże art. 2 ust. 1 ww. ustawy, wskazuje, iż kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, w myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ustawy, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników dokonujących dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę.

Powyższy przepis wskazuje zatem, iż podatnicy dokonujący dostawy tych towarów, tj. dostawy gruntów budowlanych czy przeznaczonych pod zabudowę, niezależnie od wielkości swoich obrotów, nie mogą korzystać ze zwolnienia od tego podatku, tym samym stają się podatnikami podatku VAT i stosownie do zapisu art. 96 ust. 1 ustawy, obowiązani są przed dniem wykonania pierwszej dostawy gruntów, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług.

Wskazać należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. i tak, zgodnie z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi, czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina nie jest podatnikiem podatku VAT. w 2010 roku dokonała sprzedaży dwóch lokali mieszkalnych, których sprzedaż zwolniona była z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, za ogólną kwotę 78.729,00 zł. Wnioskodawca zamierzał sprzedać 3 działki budowlane, tj. działka nr 618/16 cena wywoławcza: 30.000,00; działka nr 618/17 cena wywoławcza: 34.000,00; działka nr 618/18 cena wywoławcza: 32.000,00. Wymienione działki nie są objęte aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego. Dla obszaru obejmującego przedmiotowe działki została wydana decyzja nr xxx z dnia 1 czerwca 2009 r. o xxx z dnia 19 kwietnia 2010 r. dla inwestycji polegającej na budowie trzech budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz trzech budynków gospodarczo-garażowych dla potrzeb projektowej zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Opisane działki przeznaczone są do sprzedaży w drodze przetargu ustnego. Zainteresowany dodaje, iż sprzedaje zazwyczaj kilka lokali mieszkalnych w roku i sporadycznie 1 do 3 innych nieruchomości, w tym rolnych i przeznaczonych pod zabudowę. w opinii Wnioskodawcy sprzedając przedmiotowe działki, których wartość wynosi 96.000,00 zł może korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ wartość działek przeznaczonych do sprzedaży w 2010 r. nie przekroczy kwoty limitu, tj. 100.000,00 zł.

Jednakże, uwzględniając treść powołanych przepisów oraz opis sprawy, tut. Organ stwierdza, iż w związku z dostawą przedmiotowych działek, które zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu przeznaczone są pod zabudowę, na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ustawy, Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, niezależnie od wielkości swoich obrotów.

W przedmiotowej sprawie wskazać należy, iż Wnioskodawca staje się podatnikiem VAT czynnym w chwili dokonania pierwszej sprzedaży działki budowlanej lub przeznaczonej pod zabudowę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu