korekta podatku naliczonego w zw. z przekazaniem majątku likwidacyjnego przedsiębiorstwa do Sp. z o.o. - Interpretacja - IPPP1/443-165/11-2/AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.02.2011, sygn. IPPP1/443-165/11-2/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

korekta podatku naliczonego w zw. z przekazaniem majątku likwidacyjnego przedsiębiorstwa do Sp. z o.o.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27.01.2011 r. (data wpływu 01.02.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego w związku z przekazaniem majątku likwidacyjnego przedsiębiorstwa do Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.02.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego w związku z przekazaniem majątku likwidacyjnego przedsiębiorstwa do Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka albo Wnioskodawca) nabył 100% udziałów w spółce B. z o.o. (dalej: Spółka zależna). W chwili obecnej jest jedynym udziałowcem Spółki zależnej. W celu uproszczenia struktury grupy po dokonaniu nabycia udziałów przez Wnioskodawcę, Spółka zależna zostanie zlikwidowana zgodnie z przepisami Kodeksu Spółek Handlowych, a należące do niej aktywa zostaną przekazane w ramach postępowania likwidacyjnego na rzecz Wnioskodawcy.

Działalność Spółki zależnej opiera się na wynajmie powierzchni biurowej i usługowej w zlokalizowanym w W. budynku biurowym C. Poza działalnością w obszarze nieruchomości komercyjnych Spółka zależna co do zasady nie prowadzi innego rodzaju działalności gospodarczej.

W ramach przekazania majątku likwidacyjnego, Spółka zależna przeniesie na Wnioskodawcę m.in.

  • prawo użytkowania wieczystego gruntu położonego w W. przy ul. P.;
  • prawo własności budynku biurowego C. położonego w W. przy ul. P. wraz z prawem własności znajdujących się tam budowli;
  • prawo własności pozostałych środków trwałych i wyposażenia budynku;
  • prawa wynikające z umów wynajmu powierzchni biurowych i usługowych w budynku C., w szczególności wynikające z tych umów wierzytelności wobec najemców;
  • prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z funkcjonowaniem biurowca C., w tym in. in. dostaw mediów, usług ochroniarskich, konserwatorskich i serwisowych;
  • środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym Spółki zależnej;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej; w tym w szczególności dokumenty księgowe i podatkowe, dokumenty związane z budową nieruchomości, dokumenty związane z prawem użytkowania wieczystego gruntu i prawem własności budynku i budowli usytuowanych na tym gruncie;
  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo.

Powyższe składniki będą się składały na przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, tj. zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Po otrzymaniu tytułem majątku polikwidacyjnego przedsiębiorstwa Spółki zależnej Wnioskodawca będzie kontynuował działalności gospodarczą przy użyciu przedmiotowego przedsiębiorstwa w zakresie analogicznym jak działalność prowadzona do tej pory przez Spółkę zależną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca prosi o potwierdzenie, iż w przypadku otrzymania przedsiębiorstwa, w formie majątku likwidacyjnego (która to transakcja nie podlega VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT), które od tego momentu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania działalności opodatkowanej, nie będzie na nim ciążył obowiązek dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ust. 9 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W opinii Spółki, przekazanie przedsiębiorstwa w ramach likwidacji Spółki zależnej pozostaje poza zakresem opodatkowania VAT. W takiej sytuacji zastosowanie będzie miał jednak art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., nr 54, poz. 535; dalej: ustawa o VAT), regulujący kwestię dokonywania korekty podatku naliczonego przez nabywcę przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, w przypadku towarów wykorzystywanych do wykonywania zarówno czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi prawo to nie przysługuje, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w stosunku do których przysługuje prawo do odliczenia, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo odliczenia.

Odliczenia podatku VAT dokonuje się wstępnie w oparciu o proporcję obliczona na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzednim (art. 90 ust. 4 ustawy o VAT), a następnie dokonuje się korekty odliczonego podatku naliczonego po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę VAT naliczonego z uwzględnieniem proporcji obliczonej dla zakończonego roku podatkowego. Ponadto, zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku nieruchomości, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane do środków trwałych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, korekty podatku naliczonego dokonuje się w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym nieruchomości te (oraz prawa wieczystego użytkowania wieczystego) zostały oddane do używania.

Dodatkowo, stosownie do art. 91 ust. 4-7 ustawy o VAT korekta podatku odliczonego dokonywana jest również w przypadku gdy w okresie korekty nastąpi zmiana prawa do odliczenia podatku naliczonego np. w związku ze sprzedażą lub zmianą sposobu wykorzystania nabytych nieruchomości.

Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, korekty podatku naliczonego w powyższym zakresie dokonuje nabywca przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Ze wskazanego wyżej brzmienia przepisów ustawy o VAT wynika, iż wydający przedsiębiorstwo (Spółka zależna) nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego. Co do zasady, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, obowiązek dokonania takiej korekty obciąża nabywcę przedsiębiorstwa (tj. Wnioskodawcę).

Wnioskodawca pragnie jednak wskazać, że zgodnie z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym, przedmiotowe przedsiębiorstwo będzie przez niego wykorzystywane w działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca nie przewiduje, aby przedmiotowe przedsiębiorstwo było wykorzystywane dla potrzeb działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego.

Zdaniem Spółki, obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego spoczywałby na niej tylko w sytuacji, jeżeli otrzymane przedsiębiorstwo byłoby wykorzystywane dla potrzeb działalności nieopodatkowanej. Odmienne stanowisko stałoby w sprzeczności z istotą i celem korekty podatku naliczonego, która służy do wyodrębnienia czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu w celu przeprowadzenia prawidłowego odliczenia podatku naliczonego. Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji, gdy otrzyma on przedsiębiorstwo spółki zależnej w ramach jej likwidacji, a przedsiębiorstwo to będzie wykorzystywane do wykonywania działalności opodatkowanej VAT, nie będzie on zobligowany do dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ust. 9 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie