Interpretacja indywidualna z dnia 27.04.2011, sygn. ILPP1/443-102/11-6/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat interpretacji
Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży działki niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę, działki zabudowanej drogą oraz zabudowanej budynkiem mieszkalnym.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Komornika Sądowego przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2011 r.) uzupełnione pismami z dnia 03 marca 2011 r. (data wpływu 07 marca 2011 r.) oraz z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości dłużnika w trybie licytacji komorniczej jest:
- prawidłowe - w części dotyczącej dostawy działki nr X i nr Y,
- nieprawidłowe - w części dotyczącej dostawy działki nr Z.
UZASADNIENIE
W dniu 20 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości dłużnika w trybie licytacji komorniczej.
Pismami z dnia 03 marca 2011 r. (data wpływu 07 marca 2011 r.) oraz z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W sprawie egzekucyjnej przeciwko dłużnikowi prowadzona jest egzekucja z nieruchomości gruntowej z zabudowaniami. Grunt zurbanizowany oraz nieruchomość rolna, położone w obrębie wsi, dla której Sąd Rejonowy ma urządzoną księgę wieczystą. Nieruchomość oznaczona jest w ewidencji gruntów numerem geodezyjnym nr X (łąki trwałe gruntowe, grunty orne) o pow. 3,64 ha, nr Y (pastwiska trwałe) o pow. 0,0653 ha, nr Z (użytki rolne zabudowane) o pow. 0.19 ha.
Dłużnicy nabyli nieruchomość w dniu 02 marca 2000 r. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy z dnia 09 października 2002 r. przedmiotowa nieruchomość znajduje się na terenie oznaczonym symbolem: - działka nr X tereny użytków rolnych (ustala się trwałą adaptację odcinka gazociągu w. c. oraz napowietrznej linii wysokiego napięcia 110Kv. Rezerwuje się pas terenu o szerokości 40,0 m pod realizację odcinka projektowanego przełożenia drogi wojewódzkiej działka nr X, działka nr Z 04Mw (teren istniejącego i projektowanego zainwestowania wiejskiego położony w centralnej części wsi. Ustala się: trwałą adaptację istniejącej oraz lokalizację projektowanej zabudowy zagrodowej i mieszkaniowej oraz ulic dojazdowych. Trwałą adaptację zieleni leśnej na działce nr i , trwałą adaptację odcinka gazociągu w. c., wymóg skablowania odcinków napowietrznych linii słabego napięcia. Działka nr Y stanowi drogę gruntową wewnętrzną. Działka nr Z jest zabudowana budynkiem mieszkalnym wybudowanym w latach 30 XX w. o pow. użytkowej 140,40 m2, dłużnicy nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są płatnikami podatku VAT, budynek mieszkalny jest nieulepszany od ponad 5 lat. Nieruchomość oszacowana na kwotę: 195.676,00 zł.
W pismach uzupełniających z dnia 3 marca 2011 r. oraz z dnia 16 marca 2011 r. - po wezwaniach Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 lutego 2011 r. nr ILPP1/443-102/11-2/MS oraz z dnia 9 marca 2011 r. nr ILPP1/443-102/11-4/MS, Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego o następujące informacje:
- Dłużnicy obecnie nie są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.
- Dłużnicy, do roku 2008 wykonywali czynności opodatkowane (książka przychodu i rozchodu) podatkiem od towarów i usług.
- Dłużnicy nabyli przedmiotowe nieruchomości tj. działki nr X, nr Y, nr Z wraz ze znajdującymi się na nich budynkami i budowlami, na podstawie umowy darowizny, Akt Notarialny z dnia 07 września 1993 r.
- Wewnętrzna droga gruntowa znajdująca się na działce nr Y nie stanowi budowli w rozumieniu art. 3 pkt 3 i 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118 ze zm.).
- Dostawa budynku mieszkalnego, znajdującego się na działce nr Z dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia.
- w stosunku do ww. budynku nie przysługiwało dokonującym jego dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- budynek mieszkalny, znajdujący się na działce nr 150 według PKOB jest w klasie 1110.
- Działka nr X jest uprawiana rolniczo .
Działka nr Y jest wykorzystywana jako droga gruntowa wewnętrzna.
Budynek znajdujący się na działce nr Z był wykorzystywany w części parterowej na biuro do roku 2008. - Dłużnicy nie dzierżawili osobom trzecim ww. nieruchomości.
- Nieruchomość będzie sprzedawana na drodze licytacji sądowej. Wcześniej zostały sprzedane na drodze licytacji sądowej inne nieruchomości, stanowiące grunty rolne.
- Dłużnicy nabyli przedmiotowe nieruchomości, tj. działki nr X, nr Y, nr Z wraz ze znajdującym się na nich budynkami i budowlami, na podstawie umowy darowizny Akt Notarialny z dnia 07 września 1993 r.
- Zgodnie z uchwałą Rady Gminy z dnia 9 października 2002 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa nieruchomość znajduje się na terenie oznaczonym symbolem: działka nr X o pow. ogólnej 3,64 ha: 12 RP teren użytków rolnych.
Ustala się trwałą adaptację odcinka gazociągu w.c. oraz napowietrznej linii w. n. 110 Kv.
Rezerwuje się pas terenu o szerokości 40,0 m pod realizację odcinka proj. przełożenia drogi wojewódzkiej. Pozostałą część działki stanowią tereny przeznaczone pod użytki rolne. - Budynek mieszkalny, znajdujący się na działce nr Z nie był ulepszany od momentu nabycia (1993 r.).
- Dłużnicy prowadzili działalność gospodarczą w okresie od 1993 r. do 2008 r. w zakresie usługi dla rolnictwa (orka, bronowanie), handlu sprzedaż kupno zboża.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy przy sprzedaży nieruchomości na drodze licytacji sądowej należy odprowadzić podatek VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, zbycie nieruchomości w trybie licytacji sądowej powinno zostać obłożone podatkiem VAT. Nieruchomość zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona pod zabudowę, w tym na przełożenie drogi wojewódzkiej działki nr X i nr Y, nr Z.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:
- prawidłowe - w części dotyczącej dostawy działki nr X i Y,
- nieprawidłowe - w części dotyczącej dostawy działki nr Z.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...)
Pod pojęciem towary w myśl art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Podatnikami stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%. Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 wynosi 23%.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
W stosunku do gruntów niezabudowanych ustawodawca wskazał jeden przypadek, w którym można zastosować zwolnienie od podatku. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.
Stosownie natomiast do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.
Zaznacza się, że przez pierwsze zasiedlenie art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekraczają 30% jego wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem lub dzierżawę bowiem zarówno sprzedaż, najem jak i dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).
W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom po spełnieniu określonych warunków skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Jak stanowi treść art. 29 ust. 5 w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań. Natomiast art. 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy.
Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać dostawy w trybie egzekucyjnym następujących nieruchomości:
- Działki nr X (łąki trwałe gruntowe) o pow. 3,64 ha - uprawianą rolniczo, są to tereny użytków rolnych, wg miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tej działki ustala się trwałą adaptację odcinka gazociągu w.c. oraz napowietrznej linii wysokiego napięcia 110Kv;, pozostałą część działki stanowią tereny przeznaczone pod użytki rolne;
- Działki nr Y (pastwiska trwałe) o pow. 0,0653 ha jest wykorzystywana jako droga wewnętrzna i nie stanowi budowli w rozumieniu art. 3 pkt 3 i 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118 ze zm.); będzie ona przeznaczona pod inwestycję (rezerwuje się pas terenu o szerokości 40,0 m pod realizację odcinka projektowanego przełożenia drogi wojewódzkiej;
- Działki nr Z (użytki rolne zabudowane) o pow. 0,19 ha - zabudowanej budynkiem mieszkalnym wybudowanym w latach 30 XX w., który nie był ulepszany od momentu nabycia (1993 r.), parter tego budynku do 2008 r. był wykorzystywany na potrzeby biura.
Ponadto jest to teren istniejącego i projektowanego zainwestowania wiejskiego położony w centralnej części wsi, dla którego zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ustala się: trwałą adaptację istniejącej oraz lokalizację projektowanej zabudowy zagrodowej i mieszkaniowej oraz ulic dojazdowych. Dostawa budynku mieszkalnego, znajdującego się na tej działce dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia.
Dłużnicy nabyli działki nr X, nr Y i nr Z wraz ze znajdującymi się na nich budynkami i budowlami, na podstawie umowy darowizny, Akt Notarialny z dnia 07 września 1993 r. Przedmiotowe nieruchomości nie były dzierżawione przez osoby trzecie.
Ponadto dłużnicy nie są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, czynności opodatkowane tym podatkiem wykonywali do 2008 r.
Odnosząc się do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych, iż zamierzona dostawa:
- Działki nr X o pow. 3,64 ha - stanowiącej teren użytków rolnych - w myśl powołanego art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług - jednak tylko w części, gdy dostawę stanowić będą tereny przeznaczone pod użytki rolne. Natomiast, gdy dostawę będą stanowić tereny tej działki przeznaczone zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego pod planowaną zabudowę, tj. planowane przełożenie drogi wojewódzkiej oraz adaptację gazociągu w.c. i napowietrznej linii wysokiego napięcia 110Kv - przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 nie będzie miał zastosowania.
- Działki nr Y o pow. 0,0653 ha (pastwisko trwałe) stanowiącej drogę wewnętrzną, która nie jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 i 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane, nie będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9, bowiem działka ta będzie przeznaczona pod zabudowę.
- Działki nr Z o pow. 0,19 ha (użytki rolne zabudowane) - zabudowanej budynkiem mieszkalnym wybudowanym w latach 30 XX w., z uwagi na fakt, że warunek wynikający z definicji pierwszego zasiedlenia (art. 2 pkt 14 ustawy) zostanie wypełniony dopiero w momencie planowanej dostawy, nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W niniejszej sprawie znaczenie ma fakt, że Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie poniósł nakładów na jego ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej tym samym zamierzona dostawa ww. działki zabudowanej budynkiem będzie korzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu