Zmiana nabywcy dokonana w wyniku cesji praw wynikających z umowy nie mieści się w żadnym przypadku określonym rozporządzeniem. Nie można przyjąć, że n... - Interpretacja - IP-PP2-443-310/07-2/KCH

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.11.2007, sygn. IP-PP2-443-310/07-2/KCH, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Zmiana nabywcy dokonana w wyniku cesji praw wynikających z umowy nie mieści się w żadnym przypadku określonym rozporządzeniem. Nie można przyjąć, że nastąpiła jakakolwiek pomyłka w fakturze z data jej wystawienia nabywcą był cedent. W wyniku cesji nie nastąpiło również rozwiązanie umowy, a tylko wstąpienie cesjonariusza w umowę na pewnym etapie jej realizacji. W wyniku cesji nastąpiła więc zmiana strony umowy ale dopiero od daty jej podpisania. Zdaniem wnioskodawcy wskazane przepisy nie uprawniają podatnika co całkowitej zmiany nabywcy (strony umowy sprzedaży) w trybie wystawienia faktury korygującej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2007r. (data wpływu do BKIP 24 września 2007r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wystawiania faktur korygujących VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2007r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości wystawiania faktury korygującej VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości gruntowej, na której wybudował budynki mieszkalne. Z przyszłymi nabywcami lokali położonych w tych budynkach zawarł umowy zobowiązujące do wybudowania budynku oraz ustanowienia odrębnej własności lokali i ich sprzedaży. Na podstawie tych umów nabywcy uiszczali zaliczki na poczet ceny. Zgodnie z obowiązkami wynikającymi z art. 106 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. oraz § 14 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005r. wszelkie wpłacane zaliczki były dokumentowane fakturami VAT.

Umową przeniesienia praw i przejęcia obowiązków prawa z takiej umowy pierwotny nabywca osoba prawna nieodpłatnie scedowała na inną osobę prawną wszystkie swoje prawa, w tym prawo do wpłaconych zaliczek. Jednocześnie cesjonariusz przejął wszelkie obowiązki wynikające z umowy, w tym obowiązek zapłaty pozostałej kwoty na poczet ceny nabycia. Strony umowy cesji zwróciły się do wnioskodawcy o wystawienie faktur korygujących do wystawionych przed datą dokonania cesji. Faktury korygujące miałyby zmienić nabywcę towaru w miejsce cedenta nabywcą byłby cesjonariusz. Wnioskodawca odmówił wystawienia faktur korygujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

czy w przypadku cesji umowy zakupu mieszkania powinny być wystawione faktury korygujące do faktur zaliczkowych wystawionych przed datą cesji, którymi zostałaby zmieniona strona nabywcy...

Zdaniem wnioskodawcy nie jest dopuszczalne wystawienie faktur korygujących do faktur wystawionych przed datą cesji w zakresie zmiany strony nabywcy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy obowiązani są wystawić fakturę VAT po otrzymaniu części należności przed wydaniem towaru. Faktura winna stwierdzać zaistniałe zdarzenie gospodarcze oraz wskazywać m.in. dane nabywcy i podatnika. Minister Finansów działając z upoważnienia zawartego w art. 106 ust. 8 ustawy wydał w dniu 25 maja 2005r. rozporządzenie wykonawcze, w którym określił m.in. zasady wystawiania faktur. Faktury korygujące reguluje § 16 i § 17 ww. rozporządzenia, w którym zostały określone podstawy wystawienia faktur korygujących tj. udzielenie rabatu po wystawieniu faktury, podwyższenie ceny po wystawieniu faktury (co nie ma zastosowania przy fakturach zaliczkowych) lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Według zainteresowanego katalog sytuacji, w których odpuszczalne jest wystawienie faktury korygującej jest katalogiem zamkniętym i nie może być rozszerzany. Zmiana nabywcy dokonana w wyniku cesji praw wynikających z umowy nie mieści się w żadnym przypadku określonym rozporządzeniem. Nie można przyjąć, że nastąpiła jakakolwiek pomyłka w fakturze z data jej wystawienia nabywcą był cedent. W wyniku cesji nie nastąpiło również rozwiązanie umowy, a tylko wstąpienie cesjonariusza w umowę na pewnym etapie jej realizacji. W wyniku cesji nastąpiła więc zmiana strony umowy ale dopiero od daty jej podpisania. Zdaniem wnioskodawcy wskazane przepisy nie uprawniają podatnika co całkowitej zmiany nabywcy (strony umowy sprzedaży) w trybie wystawienia faktury korygującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stany faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie