
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego w B, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2007r. (data wpływu 21 września 2007r.), uzupełnione pismem z dnia 18 grudnia 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu p.n. Remont i rozbudowa
budynku infrastruktury społecznej w B przy ul. B - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 września 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z budową (remontem) pomieszczenia w ramach zadania p. n. Remont i rozbudowa budynku infrastruktury społecznej w B przy ul. B. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 18 grudnia 2007r., w którym wskazano, że wniosek o interpretację dotyczy możliwości odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu p.n. Remont i rozbudowa budynku infrastruktury społecznej w B przy ul. B.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Gmina B zrealizowała współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego zadanie p.n. Remont i rozbudowa budynku infrastruktury społecznej w B przy ul. B. Jako podmiot zwolniony z podatku VAT nie odliczała podatku naliczonego związanego z realizacją tej inwestycji. Jednakże część pomieszczeń była remontowana z zamiarem wydzierżawiana.
W piśmie z dnia 18 grudnia 2007r. wskazano, że w chwili obecnej uległ zmianie pierwotny zamysł o dzierżawie powierzchni pomieszczenia przeznaczonego na bufet (małą gastronomię). Żadna część zrealizowanego zadania p.n. Remont i rozbudowa budynku infrastruktury społecznej w B przy ul. B nie będzie wydzierżawiona. Pomieszczenie bufetu będzie pełniło swoją funkcję poprzez wyposażenie go meble oraz wstawienie do niego szaf (automatów) z napojami i batonikami. Działalność tego bufetu związana będzie z realizacją czynności nie podlegających opodatkowaniu.
Wskazano
także, że Gmina nie jest czynnym podatnikiem VAT. Zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT jest Urząd Miejski w B i to on składa deklaracje VAT-7. Faktury w ramach zrealizowanego zadania p.n. Remont i rozbudowa budynku infrastruktury społecznej w B przy ul. B były wystawiane na Urząd Miejski w B.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Stanowisko Wnioskodawcy:
Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu p.n. Remont i rozbudowa budynku infrastruktury społecznej w B przy ul. B.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu
faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
- utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy)
Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).
W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.
Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań własnych zrealizowała projekt p.n. Remont i rozbudowa budynku infrastruktury społecznej w B przy ul. B. Współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu rozwoju regionalnego i budżetu państw w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
W świetle powyższego realizacja inwestycji p.n. Remont i rozbudowa budynku infrastruktury społecznej w B przy ul. B związana jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że żadna część zrealizowanego projektu nie będzie wydzierżawiona, a działalność bufetu - pomieszczenia, które w pierwotnym zamiarze miało być wydzierżawione, będzie związana wyłącznie z realizacją czynności nie podlegających opodatkowaniu.
W świetle powyższego realizacja inwestycji p.n. Remont i rozbudowa budynku infrastruktury społecznej w B przy ul. B związana jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W zakresie realizacji zadań publicznych gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia.
Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach
realizowania przedmiotowego projektu.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia
prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
