Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPP1/443-12/07-3/HW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.10.2007, sygn. ILPP1/443-12/07-3/HW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych K Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2007 r. (data wpływu 17 lipca 2007 r.) uzupełnione pismem z dnia 16 sierpnia 2007 r. (data wpływu 20 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych K Sp. z o.o. w L jest jednostką organizacyjną gminy działającą w formie spółki prawa handlowego realizującą zadania własne gminy o charakterze użyteczności publicznej. Zadania własne gminy obejmują w szczególności sprawy: administrowania i utrzymania dróg miejskich, utrzymania i konserwacji zieleni miejskiej, obsługi wylewiska ścieków.

Wnioskodawca wykonuje usługi na rzecz gminy bez zawierania umów cywilnoprawnych. Zadania gminy są wykonywane na podstawie okresowych negocjacji, w wyniku których zostaje ustalony zakres rzeczowy prac i sposób wyliczenia dopłat jako należności za wykonanie konkretnej usługi. Urząd Miasta za świadczone usługi dokonuje zapłaty w formie dopłaty stanowiącej całkowite pokrycie kosztów świadczonych usług.

Podatnik oprócz usług świadczonych na rzecz gminy realizuje także usługi dla ludności miasta i klientów instytucjonalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymane dopłaty do ww. usług zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdza się, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest m.in. odpłata dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 powołanej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanej regulacji wynika, iż nie wszystkie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze stanowią podstawę opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług. Elementem istotnym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dopłaty definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy przedmiotowa dopłata dokonywana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Jeżeli dofinansowanie służy pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika - nie jest uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług przez podatnika - to otrzymana dopłata nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług. Natomiast jeśli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, że do wykonywania przez gminę jej zadań z zakresu gospodarki komunalnej, gmina może powołać w tym celu własne spółki prawa handlowego o czym stanowi art. 9 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.). Wykonywanie przez gminę zadań komunalnych we własnym zakresie, przez utworzoną w tym celu jednostkę organizacyjną nie wymaga zawarcia umowy, podstawą powierzenia wykonania tych zadań bowiem jest sam akt organu gminy powołujący do życia tę jednostkę i określający przedmiot jej działalności.

W opisanym stanie faktycznym, ustalono, że Spółka jest jednostką organizacyjną gminy realizującą zadania własne gminy o charakterze użyteczności publicznej. Spółka świadczy usługi na rzecz gminy, ludności miasta, a także dla klientów instytucjonalnych. Za świadczone usługi na rzecz gminy otrzymuje zapłatę w formie dopłaty stanowiącej należność za wykonane usługi. Dopłaty te nie stanowią więc pokrycia ogólnych kosztów działalności Podatnika, ale są związane ze świadczeniem konkretnych usług na rzecz gminy.

W związku z tym otrzymywana przez Spółkę zapłata w formie dopłaty stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu