Na podstawie art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późń. zm.... - Interpretacja - DWUS DP-443-13/07

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.04.2007, sygn. DWUS DP-443-13/07, Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późń. zm.) w związku z art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1 lit. a, art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późń. zm.) po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy zakupie towarów spożywczych, następnie przeznaczonych na potrzeby reprezentacji

Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu

stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółkę w w/w wniosku jest prawidłowe

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi stołówkę świadczącą odpłatnie usługi gastronomiczne na rzecz pracowników oraz osób z zewnątrz. Na potrzeby stołówki dokonuje zakupów towarów spożywczych, z których część zamierza przeznaczyć na potrzeby reprezentacji. Przy czym w momencie zakupu tych towarów Spółka nie jest w stanie określić, które z nich zostaną przeznaczone na potrzeby świadczenia odpłatnych usług gastronomicznych, a które na potrzeby reprezentacji. W związku z tym Spółka przyjmuje, iż przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT w momencie zakupu towarów spożywczych. Prawo to jednak zostaje utracone w momencie przekazania części towarów na cele reprezentacji. Dlatego też w ocenie Strony w momencie przekazania tych towarów na cele reprezentacyjne winna zostać wystawiona nota księgowa pomniejszająca VAT naliczony. Następnie nota ta winna zostać ujęta w odpowiednim rejestrze i pomniejszyć kwotę VAT naliczonego w danym miesiącu.

Zdaniem Spółki z uwagi na ilość kupowanych towarów, a także z uwagi na to, iż w momencie zakupu nie sposób określić, które z nich zostaną przekazane na cele reprezentacji, rozwiązanie takie jest najbardziej odpowiednie. Jest bowiem neutralne dla budżetu i przynosi takie same efekty jak korekta deklaracji.

Ponadto Strona Wnioskująca podkreśliła, iż obowiązujące przepisy prawa nie precyzują co w opisanej powyżej sytuacji należy zrobić.

W związku z tym Spółka zwróciła się z wnioskiem o wskazanie sposobu rozliczania podatku od towarów i usług naliczonego w przedstawionej powyżej sytuacji.

Analiza obowiązujących przepisów prawa podatkowego wskazuje co następuje:

Kwestia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony została uregulowana w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przepis ten wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego, stosownie do zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a przywoływanej ustawy stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jednakże, realizacja prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług została obwarowana wieloma ograniczeniami ustawowymi określonymi w art. 88 w/w ustawy. Zgodnie z ust. 1 pkt 2 tegoż artykułu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Przepis ten zawiera zatem regułę (oraz jedno z odstępstw w jej stosowaniu), wyłączającą możliwość odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego wszystkich wydatków, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

Od dnia 01.01.2007r. wydatki związane z reprezentacją nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Znowelizowany przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) stanowi bowiem, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów w tym alkoholowych.

W związku z powyższym w przypadku przeznaczenia części zakupionych przez Spółkę na potrzeby stołówki artykułów spożywczych, które miały służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, na potrzeby reprezentacji, powstaje obowiązek dokonania korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z prowadzeniem stołówki.

Dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego istotną zasadą wyrażoną w art. 86 ust.1 cyt. ustawy jest istnienie związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi. W przedstawionym stanie faktycznym brak związku dokonanych zakupów (nabycia) z planowaną sprzedażą, wystąpił w momencie podjęcia decyzji o przeznaczeniu części zakupionych artykułów na cele reprezentacji. Dlatego też w ocenie tutejszego organu podatkowego podatek naliczony powinien zostać skorygowany w deklaracji za miesiąc, w którym poniesione wydatki przeznaczono na powyższe cele.

Reasumując stwierdzić należy, iż wyrażone przez Wnioskodawcę we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

W związku z powyższym należało stwierdzić jak w sentencji postanowienia.

Podkreśla się, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu