
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art.216 §1, art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia 17.01.2007r. (data wpływu do urzędu 18.01.2007r.) w sprawie terminu wystawienia faktury VAT dokumentującej wykonanie usługi przeglądu budowlanego.
UZASADNIENIE
W myśl art.14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie art.14a §4.
Pismem z dnia 17.01.2007r. (data wpływu do urzędu 18.01.2007r.) pełnomocnik Wspólnoty Mieszkaniowej zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów w podatku od towarów i usług.
Z przedstawionej w piśmie sytuacji wynika, że w 2005r. Miejski Zarząd Mienia Komunalnego pełniła obowiązki zarządcy części wspólnej nieruchomości. Z dniem 01.01.2006r. obowiązki te przejął inny podmiot. Ponadto z pisma oraz załączonych dowodów wynika, że w dniu 19.04.2006r. Miejski Zarząd Mienia
Komunalnego wystawiła dla Wspólnoty Mieszkaniowej fakturę VAT nr .../2006 o wartości netto ...zł i podatku VAT ...zł, dokumentującą przegląd budowlany jednoroczny za 2005r. Zgodnie z przedłożonym w dniu 29.01.2007r. protokołem kontroli okresowej, rocznej nr 4/2005 przegląd budowlany został wykonany 29.12.2005r. Pełnomocnik dodaje także, iż wykonana usługa nie znalazła uzasadnienia w przekazanych nowemu zarządcy saldach na koniec 2005r.
Wspólnota Mieszkaniowa odmówiła uregulowania należności za wystawioną fakturę argumentując, że MZMK nie wykazała takich należności w przekazanych dokumentach finansowo-księgowych oraz, że wystawienie faktury nastąpiło później niż siedem dni po wykonanej usłudze.Zdaniem pełnomocnika faktura powinna być wystawiona w terminie siedmiu dni od wykonania usługi przeglądu budowlanego.
Zgodnie z art.19 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 ze zm.) obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje z
chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust.2-21, art.14 ust.6, art.20 i art.21 ust.1.Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi art.19 ust.4 ustawy o podatku VAT.
Stosownie do przepisu §13 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 95, poz.798) fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem §14 i §15.
W świetle powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Miejski Zarząd Mienia Komunalnego po wykonaniu usługi przeglądu budowlanego jednorocznego za 2005r., miał obowiązek wystawić fakturę VAT dokumentującą czynność do siedmiu dni od wykonania usługi. Termin ostateczny wystawienia faktury przypadał na dzień 05.01.2007r. W tym momencie bez znaczenia jest fakt, czy dana usługa została wykazana w rozliczeniach finansowo-księgowych na koniec 2005r. przekazanych nowemu zarządcy, czy też nie.
Reasumując na podstawie przedstawionych przez pełnomocnika dowodów Miejski Zarząd Mienia Komunalnego, fakturę VAT dokumentującą wykonanie usługi przeglądu budowlanego jednorocznego za 2005r. miał obowiązek wystawić w terminie do 7 dni od dnia wykonania usługi czyli do dnia 05.01.2007r.
Biorąc powyższe pod uwagę postanawia się jak na wstępie.
Niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia.
Stosownie z art. 14b §1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 (art.14b §2 Ordynacja podatkowa).
Od niniejszego postanowienia w trybie art.14a §4 i art.236 §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zm.) służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 §2 pkt.1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie, zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.
