Na podstawie art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późń. zm.)... - Interpretacja - DWUS DPP-0051-33/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.01.2007, sygn. DWUS DPP-0051-33/06, Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późń. zm.) w związku z art. 42 ust. 1 pkt. 2, ust. 3, ust. 4 i ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późń. zm.) po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie formy udokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów

Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu

stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółkę w w/w wniosku jest nieprawidłowe

Z treści złożonego pisma wynika, iż wątpliwości Spółki dotyczą kwestii tego, czy przy dostawach wewnątrzunijnych wystarczającym dokumentem do zastosowania stawki VAT 0% może być elektroniczne (w formie e-mail) potwierdzenie odbioru towaru przez odbiorcę z UE. W ocenie Spółki takie potwierdzenie jest dokumentem wystarczającym i prawidłowym do zastosowania stawki VAT 0% przy dostawach wewnątrzunijnych.

Analiza przepisów prawa podatkowego wskazuje co następuje:

Zgodnie z zapisem art. 42 ust. 1 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późń. zm.), wenątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 % pod warunkiem, że:

-podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10 ustawy, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów,

- podatnik przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99 w/w ustawy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wenątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju (Polski) i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Dowodami, o których mowa w powołanym przepisie w myśl art. 42 ust. 3 ustawy, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. :

1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2. kopia faktury,

3.specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku

z zastrzeżeniem ust. 4 i 5

Wymieniony powyżej katalog dokumentów nie jest katalogiem przykładowym, dokumenty te nie mogą zostać zastąpione innymi.

Natomiast w myśl ust. 11 w przypadku, gdy ww. dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1.korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie

2.dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3.dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania,

4.dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Należy stwierdzić, ze dokumenty wymienione w ust. 11 mają charakter subsydiarny i co do zasady mogą stanowić jedynie uzupełnienie podstawowego, obowiązkowego katalogu dokumentów wymienionych w ust. 3 w sytuacji, gdy dokumenty te nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów w ramach WDT. Zatem dla zastosowania stawki 0% z tytułu WDT Podatnik jest zobowiązany posiadać dokumenty wymienione w ust. 3.

Jednak, jeżeli Spółka przed złożeniem deklaracji podatkowej posiada dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 3, które nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towaru do nabywcy, a ponadto posiada dokumenty, o którym mowa w art. 42 ust. 11 ustawy takie jak np. potwierdzenie odbioru towaru przekazane drogą elektroniczną w formie e-mail), to może zastosować stawkę 0%, mimo, że nie dysponuje oryginałem dokumentu potwierdzającego dostawę towaru przez nabywcę. Tut. Organ zauważa jednocześnie, że wraz ze zmianą brzmienia art. 42 (zmiana Dz. U. Nr 90 poz. 756 z 2005 r.) potwierdzenie przyjęcia towaru przez nabywcę nie stanowi dokumentu bezwzględnie wymaganego do zastosowania stawki preferencyjnej 0%.

W świetle powyższego nie można uznać, za prawidłowe stanowiska Strony, iż przy dostawach wewnątrzunijnych wystarczającym i prawidłowym dokumentem do zastosowania stawki 0% jest elektroniczne w formie e-mail potwierdzenie odbioru towaru przez nabywcę z Unii Europejskiej. Dokument taki może mieć tylko, jak wskazano na to powyżej, charakter uzupełniający i nie może tym samym stanowić wystarczającej podstawy do zastosowania stawki podatku 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji postanowienia.

Podkreśla się, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu