P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PSUS/PP-OIO/443/177/06/ŁG/111272

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.10.2006, sygn. PSUS/PP-OIO/443/177/06/ŁG/111272, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14.07.2006r. bez znaku (data wpływu 17.07.2006r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Dnia 17.07.2006r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka na zlecenie jednostki certyfikującej z Niemiec, wykonuje usługi kontroli działania zakładu zgodnie z normą DIN 18800-7 Konstrukcje stalowe wytwarzanie i kwalifikacje wytwórcy. Usługi wykonywane są na terenie Rzeczpospolitej Polskiej w siedzibie polskich firm ubiegających się o certyfikat wg DIN 18800-7, jednak faktury z tytułu ww. usług wystawiane są na rzecz zleceniodawcy jednostki certyfikującej z siedzibą w Republice Federalnej Niemiec, która to jednostka odpowiedzialna jest za wystawianie/przedłużanie certyfikatów zgodności z ww. normą.

Opisane powyżej usługi sprowadzają się do przeprowadzania analizy technicznej funkcjonowania zakładu w zakresie wymogów przedmiotowej normy w celu zajęcia przez zleceniodawcę spółki stanowiska, co do udzielenia lub nie certyfikatu spółkom polskim i obejmują następujące czynności:

  • Analiza wnioskowanego zakresu uprawnień;
  • Sprawdzenie kwalifikacji nadzoru spawalniczego - tzw. rozmowa fachowa z zakresu normy DIN 18800-7 i norm związanych;
  • Sprawdzenie aktualności i zakresu uprawnień spawaczy;
  • Analiza sposobu magazynowania materiałów hutniczych i materiałów dodatkowych do spawania;
  • Sprawdzenie jakości i ilości posiadanych urządzeń produkcyjnych;
  • Sprawdzenie kompletności i prawidłowości wykonania Instrukcji technologicznych spawania, tzw. WPS oraz procedur ich uznania;
  • Analiza jakości wykonywanej produkcji spawalniczej z uwzględnieniem wymogów DIN 18800-7;
  • Analiza prowadzonej przez firmę kontroli produkcyjnej i prawidłowości sporządzanych przez nią protokołów kontrolnych.

Dodatkowo w mniejszym zakresie Spółka wykonuje również usługi kontroli zakładów celem certyfikacji na zgodność z normami:

  • DIN EN 729 - Wymagania dotyczące jakości w spawalnictwie;
  • DIN 4099-2 - Spawanie stali zbrojeniowej. Zapewnienie jakości.

Zakres prowadzonych czynności jest analogiczny do czynności prowadzonych w przypadku normy DIN 18800-7.

Spółka uważa, że ww. usługi należy uznać za usługi w zakresie analiz technicznych (PKWiU 74.3).

Pytanie Spółki:

Czy wystawiając kontrahentowi z Niemiec faktury z tytułu kontroli zakładu w Polsce zgodnie z normą DIN 18800-7 Konstrukcje stalowe wytwarzanie i kwalifikacje wytwórcy, a także zgodnie z normami DIN EN 729 i DIN 4099-2, Spółka może nie opodatkowywać wykonanych usług 22% stawką VAT i traktować je jako usługi podlegające opodatkowaniu w Niemczech.

Stanowisko Spółki

Zdaniem Spółki ww. usługi należy uznać za usługi w zakresie analiz technicznych (PKWIU 74.3) i zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług traktować jako usługi, dla których miejscem świadczenia jest miejsce, w którym nabywca usługi posiada swoją siedzibę W związku z tym, wystawiając faktury sprzedaży z tytułu tych usług, Spółka nie powinna naliczać należnego podatku VAT, który zostanie naliczony i odprowadzony w kraju, w którym nabywca usługi posiada swoją siedzibę.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24.01.2005r. w sprawie trybu informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), obowiązkiem usługodawcy (dostawcy) jest zaklasyfikowanie wykonywanych przez siebie usług (dostarczanych towarów) według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Spółka w razie wątpliwości co do prawidłowego zakwalifikowania przedmiotowej usługi może zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, w zakresie klasyfikacji usługi przedstawionej w przedmiotowej sprawie. Wobec tego należy podkreślić, iż organ podatkowy nie jest uprawniony do klasyfikowania usług.

Spółka we wniosku z dnia 14.07.2006r. stwierdziła, iż przedmiotowe usługi należy uznać za usługi w zakresie analiz technicznych zakwalifikowane pod symbolem PKWiU 74.3.

W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwaną dalej ustawą o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jednocześnie, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 28 ust. 9 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych uzyskał prawo do określenia, w drodze rozporządzenia, innych niż wskazane w ust. 1-8 oraz w art. 27 miejsc świadczenia usług, uwzględniając specyfikę świadczenia niektórych usług oraz przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Oznacza to, że dopiero gdy nie jest możliwe zaklasyfikowanie danej usługi do żadnej z kategorii wyjątków wymienionych w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy o VAT oraz w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) usługa ta będzie opodatkowana zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 27 ust.1 ustawy o VAT.

W myśl art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

  • osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  • podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT, przepis ust. 3 stosuje się do usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń.

Wobec powyższego, jeżeli przedmiotowa usługa została prawidłowo zakwalifikowana przez Spółkę pod symbolem PKWiU 74.3 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych to miejsce jej opodatkowania należy określić zgodnie z art. 27 ust. 3 w zw. z ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT. Zatem przedmiotowa usługa świadczona przez Spółkę nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług w Polsce, natomiast podlega opodatkowaniu na terytorium kraju, w których siedzibę ma nabywca usługi, tj. terytorium Niemiec.

Zgodnie z przepisem § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 27 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Przepis § 27 ust. 3 ww. rozporządzenia stanowi, iż faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

W przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi (§ 27 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Wobec powyższego Spółka w przedmiotowym przypadku powinna wystawić fakturę zawierającą dane określone w § 9 ww. rozporządzenia z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Faktura taka powinna również zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Na gruncie obowiązujących przepisów należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest prawidłowe.

Niniejsze postanowienie - na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.

Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu