POSTANOWIENIE - Interpretacja - US40/VAT/1670/2006/ADB

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.09.2006, sygn. US40/VAT/1670/2006/ADB, Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 13.09.2006r. (data wpływu 14.09.2006r.) sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Wolap o s t a n o w i łuznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług środków finansowych otrzymanych w ramach programu Ogólnoeuropejski programy współpracy w biznesie - za nieprawidłowe

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 13.09.2006r. (data wpływu 14.09.2006r.) Strona zwróciła się w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Podatnik uczestniczy w programie Ogólnoeuropejski programy współpracy w biznesie, w którym Europa Institutet Euro Info Centra w Szwecji został określony jako koordynator projektu rozliczający budżet przedsięwzięcia, zaś Wnioskodawca jest jednym z partnerów realizujący projekt. Projekt ten jest finansowany przez Komisję Europejską. Podatnik wykonuje działania polegające m.in. na promocji projektu, opracowaniu ankiet oraz ich kolportażu, wyborze i rekrutacji firm.
Zapytanie
Czy wykonane w ramach ww. programu działania należy traktować jako świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czy też należy przyjąć, że środki otrzymane w ramach programu mają charakter dotacji innej niż wymieniona w art.29 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem składającego zapytanie wykonane w ramach ww. programu działania należy traktować jako świadczenie usług i opodatkować podatkiem od towarów i usług.

Działając na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika w nim zawarte za nieprawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1 ww. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...), zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22 % (...).
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z powołanej wyżej regulacji wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi również obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby jednak tak było dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.
Zatem dotacje wypłacane na pokrycie części wydatków podatnika, których nie można jednak alokować w wysokości ceny konkretnego świadczenia nie spełniają definicji podstawy opodatkowania w rozumieniu art.29 ust.1 cytowanej ustawy.
Mając na uwadze powyższe przepisy, po przeanalizowaniu stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stoi na stanowisku, iż:
Czynności wykonywane na mocy porozumienia zawartego w ramach programu, o którym mowa we wniosku Strony, finansowane przez Komisję Europejską nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynności te nie są świadczone na rzecz osób trzecich. Wnioskodawca nie dokonuje żadnego świadczenia na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, a zatem nie świadczy usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a środki finansowe otrzymywane od Komisji Europejskiej stanowią wyłącznie zwrot poniesionych wydatków. Dotacje otrzymywane na realizowanie działalności, której dotyczy zapytanie, nie będą więc podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w oparciu o wyżej cytowany art.29 ust.1 ww. ustawy. Środki finansowe przyznawane w ramach programu, o którym mowa w przedmiotowym zapytaniu nie spełniają bowiem powyżej przedstawionych kryteriów uznania ich za dotację cenotwórczą (nie mają one bezpośredniego wpływu na cenę wykonywanych przez podatnika czynności) i nie stanowią dla Wnioskodawcy obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Reasumując, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stwierdza, iż ponieważ czynności, o których mowa w przedmiotowym piśmie, nie są świadczone na rzecz podmiotu trzeciego nie podlegają regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem dotacje otrzymane na pokrycie wydatków związanych z tymi czynnościami nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w oparciu o wyżej cytowany art.29 ust.1 ww. ustawy. Nie spełniają one bowiem powyżej przedstawionych kryteriów uznania ich za dotację cenotwórczą nie są bezpośrednio związane ze świadczonymi przez Agencję usługami. Należy zatem uznać, iż dotacje te nie stanowią dla Wnioskodawcy obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola