POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. ... - Interpretacja - POIV-443/17/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.08.2006, sygn. POIV-443/17/06, Urząd Skarbowy w Zamościu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku bez znaku z dnia 06.06.2006 r. uzupełnionego pismem bez znaku z dnia 17.08.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług postanawiam:

ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe.

UZASADNIENIE

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Podstawowym przedmiotem działalności Strony jest regularny przewóz osób na tasach międzynarodowych. Dowodem zawarcia umowy przewozu jest imienny bilet autobusowy uprawniający do przejazdu na określonej trasie i w określonym dniu jedynie osobę wskazaną w bilecie. Bilet określa również cenę netto przejazdu i należny podatek VAT. W roku bieżącym Strona uruchomiła sprzedaż biletów w systemie internetowym za pośrednictwem kart płatniczych. Uzyskanie informacji o blokadzie środków na koncie klienta daje podstawę do zawarcia umowy, której potwierdzenie stanowi wystawienie biletu. Dodatkowo Strona wskazuje, że przed dniem 1 kwietnia 2006 r. nie prowadziła sprzedaży biletów za pośrednictwem internetu, ich sprzedaż odbywała się za gotówkę i była rejestrowana za pomocą kasy fiskalnej. Po uruchomieniu sprzedaży internetowej pojawiły się przypadki zakupu biletów dokonywane z Wielkiej Brytanii i Irlandii, gdzie płatności za bilety odkonywane są za pośrednictwem tamtejszych banków, w walucie kraju w którym przebywa nabywca.
Zdaniem Strony tak przedstawiony sposób sprzedaży usług spełnia kryteria określone w poz. 44 i 50 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących uprawniające do skorzystania ze zwolnienia od obowiązku ich ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych.
Jednocześnie Strona wnosi o potwierdzenie, że w przypadku sprzedaży biletów w systemie internetowym momentem powstania obowiązku podatkowego jest dzień wystawienia imiennego biletu pasażerskiego, gdyż w tym systemie sprzedaży bilet jest wystawiany w chwili, gdy sprzedawca usługi uzyska informację, że bank nabywcy dokonał na rzecz sprzedawcy blokady kwoty należności za sprzedany bilet oraz o wskazanie czy przy płatnościach dokonywanych po za granicami kraju sprzedaż taką należy uznać za dokonaną w kraju, czy za granicą.
Zgodnie z art. 111 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) - podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Od powyższej zasady rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących ( Dz.U. Nr. 51 poz. 375, sprostowanie Dz.U. Nr 60 poz. 431) przewiduje szereg zwolnień. W myśl § 2 pkt.1 w/w rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2006 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
W poz. 50 powołanego załącznika wymieniono sprzedaż biletów i rezerwacja miejsc przy przewozach rozkładowych pasażerskich, za które zapłata następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika pod warunkiem, że z ewidencji dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.
Jednocześnie w objaśnieniach do w/w załącznika wskazano, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 kwietnia 2006r.
Stosownie do art. 19 ust. 13 pkt.2 lit a w/w ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku transportu osób taborem samochodowym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług, przy czym jak wynika z art. 19 ust. 15 tej ustawy otrzymanie części zapłaty (ceny) powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.
W myśl art. 27 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Zastrzeżenia, o których mowa w art. 28, nie dotyczą usług przewozu osób wobec czego usługi transportu osób podlegają opodatkowaniu w kraju, gdzie odbywa się transport. Podatnik dokonujący przewozu osób pomiędzy różnymi krajami Wspólnoty jest zobowiązany do opodatkowania tej usługi w każdym z państw przez które przejeżdża.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

Urząd Skarbowy w Zamościu