POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/371/247/2005/EŻ

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.01.2006, sygn. 1473/WV/443/371/247/2005/EŻ, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.10.2005 roku (data wpływu do tutejszego urzędu), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 2 pkt. 9, art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 83 ust. 1 pkt 23, art. 83 ust. 3, art. 83 ust. 5 pkt 1 - 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Spółka zleciła firmie szwajcarskiej (przewoźnikowi) transport towarów z Polski na Białoruś. Za wykonaną usługę kontrahent zagraniczny wystawił fakturę za transport towaru ze stawką VAT 0%, z podziałem pokonanych odległości na terenie Polski oraz na terenie Białorusi. Przewoźnik do faktury dołączył list przewozowy (CMR), z którego jednocześnie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Jednocześnie przewoźnik wystawił fakturę ze stawką 0% za przestój transportu na terenie Białorusi. Przewoźnik szwajcarski nie ma na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej siedziby ani zarządu.

Pytanie Spółki dotyczy następującej kwestii: Czy Spółka jest zobowiązana do rozliczenia podatku VAT od nabycia usługi transportowej? Czy usługobiorca jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT od nabycia usługi za przestój transportu na terenie Białorusi?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego: Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 w powiązaniu z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami) wartość nabywanych usług transportowych świadczonych na terenie kraju podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 0%. Natomiast wartość usługi odpowiadającej odcinkowi poza granicami kraju nie podlega opodatkowaniu. Spółka zakup w/w usług potraktowała jako import usług i wystawiła faktury wewnętrzne ze stawką podatku VAT 0% na wartość usługi wykonanej na terenie kraju. Powyższa transakcja została uwzględniona w deklaracji VAT-7. Spółka uznała, że przestój transportu na terenie Białorusi, nie można uznać, iż jest to import usługi, skoro miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju. W związku z powyższym Spółka uznała, że jest to czynność nie podlegająca opodatkowaniu.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

tosownie do przepisów art. 2 pkt. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Podstawowym kryterium decydującym o tym, czy transport podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce oraz czy Spółka będzie z tego tytułu podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy podatkowej, jest prawidłowe określenie miejsca świadczenia dla tych usług. Stosownie do przepisów art. 27 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. W przypadku Spółki art. 28 przywoływanej ustawy, nie będzie miał zastosowania. Zatem na mocy w/w art. 27 ust. 2 pkt 2 podatnik zobowiązany jest do określenia jaka część tej usługi wykonywana jest na terytorium RP oraz jaka część tej usługi świadczona jest poza terytorium RP. Uwzględniając powyższe, Spółka będzie zobowiązana naliczyć podatek VAT z tytułu importu usług transportowych, jedynie od części usługi odbywającej się na terytorium Polski, co wynika z definicji miejsca świadczenia usług transportowych.

Jeżeli chodzi o stawkę podatku jaką należy opodatkować przedmiotowy import usług należy zauważyć, iż istotne jest określenie rodzaju świadczonej usługi w kontekście zakresu jej opodatkowania. W przypadku usług nabywanych przez Spółkę należy wskazać na regulację zawartą w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którą stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Stawkę 0% stosuje się niezależnie od tego, czy usługę wykonuje przewoźnik z kraju Unii Europejskiej czy z kraju trzeciego oraz jaki podmiot jest zleceniodawcą tej usługi.

Stosownie do przepisów art. 83 ust. 3 w/w ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się: 1) przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów: a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju, c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt), d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 - 3 w/w ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu towaru: 1) przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2, 2) towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów; 3) towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów. Stosownie do przepisów art. 83 ust. 6 w/w ustawy podatkowej, dokument będący dowodem wywozu towarów powinien zawierać co najmniej: 1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania eksportera towarów; 2) określenie towarów i ich ilości; 3) potwierdzenie wywozu przez urząd celny.

Mając na uwadze powyższe, usługi transportu międzynarodowego, w części świadczonej poza terytorium kraju nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, natomiast w części świadczonej na terytorium kraju, co do zasady na mocy art. 83 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%, z zastrzeżeniem przepisów dotyczących transportu drogowego osób (7%) i transportu wewnątrzwspólnotowego.

W sytuacji przywołanej we wniosku Spółka z polskim numerem NIP zleca przewoźnikowi (firmie szwajcarskiej) dokonanie usługi transportowej z terytorium Polski do Białorusi, która nie jest członkiem Unii. Mamy więc do czynienia z usługą transportu międzynarodowego w znaczeniu nadanym przez ustawę o podatku VAT, czyli sytuacją, w której dochodzi do przewozu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium Polski do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty. W tym przypadku ustawa nakazuje zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0%, ale dotyczyć to będzie tylko odcinka krajowego pod warunkiem posiadania odpowiednich dokumentów o których mowa w art.83 ust. 5 w/w ustawy o VAT. Przewóz dokonany przez terytorium innych państw będzie opodatkowany wg obowiązujących tam zasad, a więc już nie w Polsce. Na Spółce nie ciąży z tego tytułu żaden obowiązek. Wartość usługi na odcinku krajowym dla celów ewidencyjnych winna być dokumentowana fakturą wewnętrzną zgodnie z art.106 ust. 7 w/w ustawy.

W trakcie wykonywania usługi jak pisze Spółka nastąpił przestój transportu na terenie Białorusi. Za ten postój przewoźnik wystawił fakturę ze stawką 0%.

1/ W przypadku nałożenia kary na spowodowany z winy zleceniodawcy przestój w transporcie nie ma mowy o jakimkolwiek świadczeniu na jego rzecz. Naliczenie kary z tytułu nienależnego wywiązywania się z umowy jest swoistego rodzaju odszkodowaniem, nie jest więc kwotą należną z tytułu sprzedaży.W świetle powyższego obciążenie zlecającego usługę kosztami pobranej opłaty za przestój w transporcie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie jest czynnością wymienioną w art.5 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

2/ Gdy przestój transportu jest związany bezpośrednio z wykonywaniem usługi transportu międzynarodowego to ma zastosowanie przepis zawarty w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy o VAT, który mówi: w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, wówczas przestój należy potraktować jako usługę pomocniczą do świadczonej usługi transportowej i ująć ją w fakturze VAT, jako niepodlegającą opodatkowaniu w Polsce (z uwagi na miejsce świadczenia - teren Białorusi).

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu