POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-413/06/MJ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.07.2006, sygn. 1472/RPP1/443-413/06/MJ, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w związku z wnioskiem z dnia 23.05.2006r. (wpływ do tut. Urzędu 30.05.2006r.), uzupełnionym pismem z dnia 24.05.2006r. w sprawie udzielenia interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku od towarów i usług


postanawia


uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka wykonuje usługi budowlane oraz dokonuje dostawy urządzeń przeznaczonych na infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. Wymienione zadania wchodzą w zakres inwestycji realizowanej przez Spółkę w ramach wygranego przetargu, a polegającej na ,,rozbudowie i modernizacji oczyszczalni ścieków w miejscowości X ". Zgodnie z informacjami uzyskanymi od Inwestora Generalnego stosunek infrastruktury dotyczącej budownictwa mieszkaniowego do infrastruktury pozostałej wynosi 80 % do 20 %. W związku z powyższym na wystawianych przez siebie fakturach Spółka dokonuje podziału wartości świadczenia w ten sposób, że 80 % globalnej wartości sprzedaży opodatkowuje stawkę 7 %, natomiast pozostałe 20 % stawką podstawową 22 %. Powyższy podział powoduje jednak, że przy dostawie urządzeń ( m.in. koparko-ładowarka ) część ich wartości wyliczana jest na fakturze ze stawką 7 % VAT, a część ze stawką 22 % VAT.

Zdaniem Spółki powyższe postępowanie jest prawidłowe, ponieważ ,,dostawa jak i wykonanie usług budowlanych następuje dla Generalnego Wykonawcy z przeznaczeniem na infrastrukturę budownictwa mieszkaniowego" wg wskazanego przez Inwestora podziału.

Zgodnie z treścią art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) w okresie do 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W ust. 2 w.w. art. 146 ustawy dodano zapis, zgodnie z którym przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów budownictwa mieszkaniowego. Infrastruktura towarzysząca została z kolei zdefiniowana w art. 146 ust. 3 omawianej ustawy jako:

1)sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2)urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i mała architektura,

3)urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne, jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W praktyce w.w. infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu może być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi ( lokale użytkowe w mieście i budynki gospodarcze na wsi ), jak i z budownictwem mieszkaniowym. Przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie jednak wskazuje, że stawka podatku 7 % odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Zatem w przypadku, gdy infrastruktura ma charakter towarzyszący budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu budownictwu, należy dla zastosowania właściwej stawki wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej.

W omawianym stanie faktycznym stosunek infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu do infrastruktury towarzyszącej pozostałemu budownictwu, w świetle wytycznych przekazanych przez Generalnego Inwestora, wynosi 80 % do 20%. Zatem usługa wykonywana przez Spółkę w zakresie, w jakim dotyczy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg preferencyjnej stawki 7 %. Natomiast ta część usługi, która nie jest związana z infrastrukturą mieszkaniową podlegać będzie stawce podatkowej 22 %.

Powyższy podział nie będzie miał jednak zastosowania w przypadku dostaw urządzeń, dokonywanych przez Spółkę w ramach wygranego przetargu. Preferencyjna stawka odnosi się bowiem jedynie do robót budowlano-montażowych, remontów i robót konserwacyjnych. W omawianej sytuacji Wnioskodawca oprócz usługi budowlanej dokonuje na rzecz Generalnego Inwestora dostaw urządzeń wykorzystywanych na potrzeby infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu zgodnie z wyżej podanym podziałem. Niemniej sposób wykorzystania objętych dostawą urządzeń nie będzie uprawniał, w zaistniałym stanie faktycznym, do zastosowania preferencyjnej stawki. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W przypadkach, gdy ani ustawa ani przepisy wykonawcze do ustawy nie przewidują zastosowania obniżonej stawki lub zwolnienia przedmiotowego zastosowanie znajduje stawka podstawowa 22 %.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie