
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 216 , art. 217 oraz art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa tekst jednolity / Dz.U Nr. 8 poz. 60 z 2005 r.ze zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 16 lutego 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług / Dz.U z 2004 r. Nr. 54 poz. 535 ze zm./ i jaką stawką podatku od
towarów i usług należy opodatkować usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami o niejednolitej strukturze lokali / mieszkalne - nie mieszkalne / składających się na nieruchomość ?.
Uznaje stanowisko Strony za prawidłowe
U Z A S A D N I E N I E
Na podstawie art. 14 a § 1 cyt. wyżej ustawy Ordynacja podatkowa , stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach , w których nie toczy się postępowanie podatkowe , kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym . Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie .
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.
Spółka prowadzi
działalność gospodarczą między innymi w zakresie zarządzania / administrowania /nieruchomościami na zlecenie. Umowy o zarządzanie są zawierane z poszczególnymi członkami wspólnoty mieszkaniowej . Umowy te określają zakres obowiązków spółki jako zarządcy części części wspólnej nieruchomości , a w szczególności
- kierowanie sprawami wspólnoty mieszkaniowej,
- reprezentowanie wspólnoty na zewnątrz,
- pośredniczenie w stosunkach miedzy wspólnotą , a poszczególnymi lokalami,
- prowadzenie księgowości i rozliczeń finansowych,
- utrzymanie w należytym stanie porządku i czystości pomieszczeń i urządzeń budynku służących do wspólnego użytku wspólnoty,
- bieżącą konserwację i remonty części wspólnych nieruchomości
- zapewnienie dostawy mediów do nieruchomości i inne.
Umowa z poszczególnymi członkami wspólnoty mieszkaniowej określa wynagrodzenie za zarządzanie nieruchomością wspólną za 1 m#178; powierzchni użytkowej lokalu . Spółka zarządza nieruchomościami o różnej strukturze lokali składających się na dany budynek . Z tego względu zarządzanie nieruchomości można podzielić na następujące grupy :
- a/ nieruchomości na które składają się tylko lokale mieszkalne,
- b/ nieruchomości na które składają się lokale mieszkalne i niemieszkalne , gdzie lokale mieszkalne ze względu na powierzchnię użytkową stanowią więcej niż 50 % powierzchni wszystkich lokali
- c/ nieruchomości na które składają się lokale mieszkalne i niemieszkalne , gdzie lokale mieszkalne ze względu na powierzchnię użytkową stanowią mniej niż 50 % powierzchni wszystkich lokali .
Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług / Dz.U Nr. 97 poz. 970 z 2004 r. ze zm./zwolnione z podatku są usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi , świadczone na zlecenie z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych . Natomiast usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi opodatkowane są stawką podstawową - 22 % .
Stanowisko podatnika.
Zdaniem Spółki biorąc pod uwagę przytoczone wyżej przepisy , prawidłowym jest następujące stanowisko :
- a/ zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi zarządzania budynkami / nieruchomościami / na które składają się tylko lokale mieszkalne
- b/ zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi zarządzania budynkami / nieruchomościami / , gdzie lokale mieszkalne ze względu na powierzchnię użytkową stanowią co najmniej 50 % powierzchni wszystkich lokali . Zwolnienie to obejmuje także opłaty za usługę zarządzanie liczone na fakturze od metrażu lokali niemieszkalnych .
- c/ opodatkowane stawką 22 % podatku od towarów i usług są usługi zarządzania budynkami / nieruchomościami /, gdzie lokale mieszkalne ze względu na powierzchnię użytkową stanowią mniej niż 50 % powierzchni wszystkich lokali . Stawka podatku w wysokości 22 % obejmuje także opłaty za usługę zarządzania liczone na fakturze od metrażu lokali mieszkalnych .
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyjaśnia co następuje.
Zgodnie z art 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług / Dz.U Nr. 54 poz. 535 ze zm./ opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju .Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1 , rozumie sie każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej , osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej , które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Spółka podaje , iż zajmuje się zarządzaniem i administrowaniem nieruchomościami na zlecenie . Zarządza , administruje nieruchomościami mieszkalnymi i mieszkalno użytkowymi na zlecenie . Zarządzanie nieruchomością można podzielić na następujące grupy :
- a/ nieruchomości na które składają się tylko lokale mieszkalne
- b/ nieruchomości na które składają się się lokale mieszkalne i niemieszkalne gdzie lokale mieszkalne ze względu na powierzchnię użytkowa stanowią więcej niż 50 % powierzchni szystkich lokali.
- c/ nieruchomości na które składają się się lokale mieszkalne i niemieszkalne , gdzie lokale mieszkalne stanowią mniej niż 50 % powierzchni wszystkich lokali .
Przepis art 27 ust. 2 pkt. 1 cyt. wyżej ustawy z dnia 11 marca 2004 r, stanowi , iż " w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami , w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowania i koordynowania prac budowlanych takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości .
Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług / Dz.U Nr. 97 poz.970 ze zm./ zwalnia się od podatku VAT usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi , świadczone na zlecenie , z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych / PKW i U ex 70.32.11/ .Natomiast usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi jako umieszczone w grupowaniu PKWiU 70.32.12 , które obejmuje : administrowanie nieruchomościami niemieszkalnymi , świadczone na zlecenie w kraju podlegają opodatkowaniu stawką 22 % - zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług . W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30.12.1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych / PKOB/ - Dz.U Nr. 112 , poz. 1316 z późn. zm./ zostało zdefiniowane pojęcie " budynek " i ze względu na rodzaj i przeznaczenie budynki podzielono na mieszkalne i niemieszkalne . Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane , których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach , gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne , budynek klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem . Wobec powyższego zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi / nieruchomościami , w których ponad 50 % powierzchni użytkowej przeznaczona jest na cele mieszkalne świadczone na zlecenie zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 70.32.11 jest zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie w/w rozporządzenia. W pozostałych przypadkach zarządzanie nieruchomościami , wykonywane na terytorium kraju w którym ponad 50 % powierzchni użytkowej przeznaczona jest na lokale niemieszkalne opodatkowane jest 22 % stawką VAT , zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług .
Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko spółki przedstawione w piśmie należy uznać za prawidłowe w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego .
Jednocześnie tut organ podatkowy informuje , że powyższa interpretacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania przepisów w zakresie podatku od towarów i usług . Zmiana przepisów w zakresie podatku od towarów i usług może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika .
Zgodnie z art. 14 b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja , o której mowa w art. 14 a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5 .
Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14 a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia .
Zażalenie podlega opłacie skarbowej zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej / tekst jednolity z 2004 r. Dz.U Nr. 253 poz. 2532 / .
