Pismem nr GT 2213/15/06 z dnia 07 marca 2006r. (data wpływu do Urzędu 07.03.2006r.) Gmina zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem ... - Interpretacja - PP/443-26/06[br]PP/443-31/06[br]PP/443-32/06[br]PP/443-33/06[br]PP/443-34/06[br]PP/443-35/06[br]PP/443-37/06[br]PP/443-38/06[br]PP/443-39/06[br]PP/443-41/06[br]PP/443-42/06[br]PP/443-43/06[br]PP/443-44/06[br]PP/443-45/06[br]PP/443-46/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.03.2006, sygn. PP/443-26/06[br]PP/443-31/06[br]PP/443-32/06[br]PP/443-33/06[br]PP/443-34/06[br]PP/443-35/06[br]PP/443-37/06[br]PP/443-38/06[br]PP/443-39/06[br]PP/443-41/06[br]PP/443-42/06[br]PP/443-43/06[br]PP/443-44/06[br]PP/443-45/06[br]PP/443-46/06, Urząd Skarbowy w Chełmie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem nr GT 2213/15/06 z dnia 07 marca 2006r. (data wpływu do Urzędu 07.03.2006r.) Gmina zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem w sprawie dotyczącej braku praw do zwrotu podatku oraz do dokonywania odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup towarów i usług dokonywany w ramach realizacji inwestycji przy udziale środków unijnych Sektorowego Programu Operacyjnego.

Zadanie inwestycyjne realizowane będzie pod nazwą "Budowa kompleksu boisk rekreacyjnych" i mieści się w ramach działania 2.3- "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego". Podatnik wskazał, że realizowana inwestycja należy do zadań własnych gminy i po wykonaniu nie będzie przynosiła obrotów. Po zakończeniu budowy obiekt będzie stanowił mienie komunalne Gminy i nie będzie oddawany w użytkowanie na podstawie umów cywilnoprawnych. Podatek naliczony od towarów i usług związany z realizowanymi zadaniami stanowi koszt kwalifikowany tych inwestycji.

Zdaniem wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości odliczenia ani zwrotu VAT naliczonego w toku realizacji ww. inwestycji, ponieważ zadania te nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art.124 ustawy. Z powyższego wynika, że prawo to nie jest bezwarunkowe. Oznacza to, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni oraz bezsporny.

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzone przez Gminę inwestycje, jak wynika ze złożonego wniosku, nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem brak jest podstaw prawnych do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur jakie Gmina otrzyma realizując projekt w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego w trybie art. 86 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy.

W myśl regulacji §23 ust.1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz.970 z późn. zm.) zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w §6 ust.3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ten stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika o którym mowa w ust.1.

Zwrot podatku przysługuje również w przypadku, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów, są finansowane w części ze środków z rachunku bankowego, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w §6 ust.3 i 4, a w części z innych środków finansowych - §26 ust. 1 cyt. rozporządzenia.

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej stosownie do §6 ust.3 ww. rozporządzenia uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących:

1.Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2.kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z §6 ust. 4 ww. rozporządzenia uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:1.umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej;2.jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Stosownie do §24 ust. 3 cyt. rozporządzenia przepis §23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W przedmiotowej sytuacji, z uwagi na to, że kwota podatku od towarów i usług stanowi koszt kwalifikowany, Gminie nie przysługuje zwrot podatku na zasadach określonych w przepisach ww. rozporządzenia. Ponadto środki finansowe, które otrzymane zostaną w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego nie wypełniają definicji środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej o której mowa w § 6 ust.3 i 4 wyżej cytowanego rozporządzenia.

Wobec powyższego stwierdzam, że stanowisko zajęte przez wnioskodawcę jest prawidłowe.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny zawarty w piśmie, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu udzielenia odpowiedzi.

Urząd Skarbowy w Chełmie