P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NUR2/443-171/06/ST

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.07.2006, sygn. 1471/NUR2/443-171/06/ST, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jest członkiem międzynarodowej grupy farmaceutycznej zajmującej się działalnością badawczą, produkcyjną i dystrybucyjną w zakresie produktów leczniczych. Zakres działań Spółki obejmuje świadczenie usług reklamy na rzecz zagranicznego usługobiorcy, angielskiej spółki (zwanej dalej jako "Usługobiorca"). Przedmiotowe usługi reklamy wykonywane są na terenie Polski, Czech i Węgier.Spółka jest zarejestrowana dla celów podatku VAT w Polsce.Spółka nie jest zaangażowana (pośrednio lub bezpośrednio) w dystrybucję produktów leczniczych grupy (zwanych dalej jako "Produkty") jak również w inne działania wykraczające poza prowadzenie działalności reklamowej.

Zgodnie z postanowieniami umowy o świadczenie usług reklamowych i promocyjnych (zwanej dalej jako "Umowa"), zawartej przez spółkę z Usługobiorcą, Spółka zobowiązuje się do podjęcia na rzecz Usługobiorcy działań związanych z reklamą Produktów. w tym zakresie Spółka:

- utrzymuje odpowiednią strukturę organizacyjną, aby zajmować sie sprawami reklamowymi na rzecz Usługobiorcy,

- zobowiązuje się, w sposób stały i ciągły, odpowiadać za zgodność ze wszystkimi odpowiednimi przepisami prawa (w szczególności z ustawą z dnia 06 września 2001r. Prawo Farmaceutyczne (Dz.U. z 2001r. Nr 126, poz. 1381 z późn. zm) - zwanej dalej jako "Prawo Farmaceutyczne") w Polsce oraz wewnętrznymi procedurami Usługobiorcy dotyczącymi spraw reklamowych,

- zobowiązana jest aktywnie reklamować Produkty, zgodnie ze strategią oraz budżetem określonym przez Usługobiorcę (m.in. ma prowadzić reklamę dotyczącą Produktów dostępnych na polskim, czeskim i węgierskim rynku skierowaną do lekarzy, farmaceutów oraz innych przedstawicieli zawodów medycznych),

- zapewnia odpowiednią literaturę fachową oraz materiały reklamowe na użytek przedstawicieli medycznych reklamujących Produkty,

- będzie przekazywać darmowe próbki Produktów według dyspozycji Usługobiorcy, przestrzegając wszelkich ograniczeń czy warunków przewidzianych właściwymi przepisami,

- nie może podejmować jakichkolwiek działań mogących naruszyć dobre imie Usługobiorcy (jak również podmiotów z nim powiązanych) bądź Produktów,

- wykonuje wszelkie inne czynności reklamowe, które mogą się przyczynić do wzrostu sprzedaży Produktów w Polsce dokonywanej przez Usługobiorcę.

Spółka nie jest agentem/pośrednikiem (zależnym bądź niezależnym) Usługobiorcy w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, jak również ustaw podatkowych.Usługobiorca jest spółką angielską działającą w branży farmaceutycznej, zarejestrowaną w Wielkiej Brytanii dla celów podatku od wartości dodanej i nie posiada w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności.Spółka zaangażowana jest w obrót Produktami ,sprzedawanymi na terytorium Polski, Czech i Węgier.Urząd Statystyczny w Łodzi wydał opinię klasyfikacyjną na rzecz Spółki, w której stwierdzono, że wykonywane przez Spółkę usługi polegające na promowaniu Produktów, zapewnieniu odpowiedniej literatury fachowej oraz wydawaniu próbek mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.40.1 "Usługi reklamowe", zgodnie z klasyfikacją wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz.U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).Spółka stoi na stanowisku, że usługi świadczone przez nią na rzecz Usługobiorcy na podstawie zawartej Umowy, jako usługi reklamy w rozumieniu art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z art. 27 ust. 3 tej ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w kraju siedziby usługobiorcy.Tym samym Spółka nie musi naliczać polskiego VAT od wynagrodzenia wykazywanego na fakturach wystawianych na rzecz Usługobiorcy mając jednocześnie na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług niezbędnych do wykonywania świadczonych usług reklamy.

W myśl art.27 ust. 3 w związku z ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku gdy usługi reklamy są świadczone na rzecz:

1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Mając powyższe na uwadze, oraz podzielając stanowisko Strony prezentowane we wniosku, Naczelnik Urzędu stwierdza, że w przedstawionym stanie faktycznym ma zastosowanie art.27 ust.3 i ust.4 pkt 2 w/w ustawy o VAT, a zatem wykonywane przez Stronę kompleksowe usługi reklamowe podlegają opodatkowaniu w państwie siedziby ich nabywcy, niezależnie od tego, gdzie usługi te są faktycznie wykonywane.

Odnośnie zaś kwestii zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonywania świadczonych usług reklamy, ma zastosowanie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust.2, jeżeli importowane lub nabywane towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu stwierdza, że o ile Strona świadczy w/w usługi reklamy poza terytorium kraju, ma wówczas prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonywania świadczonych usług reklamy, pod warunkiem posiadania dokumentów, potwierdzających związek zakupionych towarów lub usług ze świadczeniem tych usług.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie