Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr ... - Interpretacja - PP2/4407-005-1/06

ShutterStock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.03.2006, sygn. PP2/4407-005-1/06, Izba Skarbowa w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
USIV/I/443-113/05, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 28.12.2005 r., na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie, z dnia 20.12.2005 r., znak: USIV/I/443-113/05, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w przedmiocie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej na Wnioskodawcę jako członka wspólnoty mieszkaniowej, dokumentującej wykonanie usługi remontu części wspólnej budynku wspólnoty mieszkaniowej, stosownie do udziału Wnioskodawcy we współwłasności.

odmawia zmiany przedmiotowego postanowienia.

Zaskarżonym postanowieniem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej, nie podzielił stanowiska w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktury wystawionej na Wnioskodawcę jako członka wspólnoty mieszkaniowej za usługę remontu części wspólnej budynku, którego właściciele poszczególnych lokali tworzą wspólnotę mieszkaniową, stosownie do udziału we współwłasności.

W złożonym zażaleniu, wnosząc o zmianę przedmiotowego postanowienia podnosi, iż jest ono sprzeczne z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ponieważ usługa, za którą płaci Wnioskodawca, będący podatnikiem podatku od towarów i usług, jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Twierdzi, że błędnie interpretowane są przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, ponieważ nieistotnym jest w jaki sposób członek wspólnoty mieszkaniowej dokonuje wpłaty zaliczki na poczet utrzymania części wspólnej budynku. Zdaniem Wnioskodawcy, opisany we wniosku z dnia 07.10.2005 r. sposób zapłaty za usługę remontową, stanowi jednocześnie realizację obowiązku członka wspólnoty mieszkaniowej jakim jest utrzymywanie części wspólnej budynku, ale także zakupem usługi dokonywanym przez członka wspólnoty. Wskazuje ponadto, iż w stanie faktycznym niniejszej sprawy nieuzasadnione jest powoływanie przez organ I instancji art. 88 ust. 3a pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż wystawiona przez wykonawcę usługi remontowej faktura, dotyczy czynności faktycznie wykonanej, odpowiadającej wr części ułamkowej udziałowi Wnioskodawcy w częściach wspólnych budynku.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie rozpatrując przedmiotowe zażalenie, zważył co następuje.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz, art. 124. Stosownie do ustępu drugiego punkt 1 litera a) tego przepisu, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że stroną umowy z podmiotem gospodarczym, mającym świadczyć usługę remontową części wspólnej budynku, którego właściciele poszczególnych lokali tworzą wspólnotę mieszkaniową, jest ta właśnie wspólnota. Nabywcą przedmiotowej usługi nie jest więc Przedsiębiorstwo Usługowo- Handlowe ?K." Z. P. lecz wspólnota mieszkaniowa. W tym stanie rzeczy zasadnie organ I instancji odmówił prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej na Wnioskodawcę.

Za takim stanowiskiem przemawia również treść art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16, który wskazuje na obowiązek wykazania na fakturze nabywcy towaru bądź usługi.

Zawarcie umowy o wykonanie przedmiotowej usługi przez wspólnotę mieszkaniową, a nie indywidualnie przez jej członków, było konsekwencją przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.).

W myśl art. 6 ww. ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Ponadto, zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 ustawy, nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali. Właściciele iokali ponoszą wydatki związane z utrzymaniem lokalu, a także zobowiązani są do uczestnictwa w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, na które składają się między innymi wydatki na remonty i bieżącą konserwację (art. 13 ust. 1 i 14 ust. 1 ww. ustawy).

Niezasadny jest zarzut w zakresie błędnej interpretacji przepisów ustawy o własności lokali. W przedmiotowym postanowieniu, nie interpretowano przepisów tej ustawy lecz przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazano jedynie na to jak istotny jest sposób dokonania przez członka wspólnoty wpłaty zaliczki na poczet utrzymania części wspólnej budynku, powołując przepis art. 15 ustawy o własności lokali, w którym zobowiązano właścicieli poszczególnych lokali do uiszczenia zaliczek w celu pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną.

Wbrew wywodom zażalenia, uzasadnionym było powołanie przez organ I instancji art. 88 ust. 3a pkt 4 litera a) ustawy o podatku od towarów i usług. Nabywcą przedmiotowej usługi remontowej, jak już wcześniej wskazano, jest wspólnota mieszkaniowa, a nie Wnioskodawca. Tym samym faktura wystawiona na podmiot nie będący zleceniodawcą nie dokumentuje czynności, które zostały dokonane na jego rzecz. Z tego też względu,

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury, o której mowa w zapytaniu. W konsekwencji, w sytuacji w której Strona nie jest nabywcą usług remontowych dotyczących części wspólnej budynku, nie istnieje związek pomiędzy wykonywanymi przez Stronę czynnościami opodatkowanymi, a przedmiotową usługą.

Mając na względzie wszystkie aspekty przedmiotowej sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie nie znalazł podstaw do zmiany zaskarżonego postanowienia i orzekł jak w sentencji.

Decyzja mniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku postępowania. Na decyzję niniejszą przysługuje Stronie skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.

Izba Skarbowa w Olsztynie