
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a par. 1 i par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Biłgoraju po rozpatrzeniu pisemnego wniosku udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie indywidualnej podatnika.
stwierdza,
iż przedstawione w przedmiotowym wniosku stanowisko wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie kontraktu menedżerskiego jest prawidłowe - przy uwzględnieniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego na dzień wydania niniejszego postanowienia.
U z a s a d n i e n i e
W dniu 20.03.2006r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Biłgoraju pisemny wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania niektórych przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.).
Według przedstawionego stanu faktycznego wnioskodawca zamierza zawrzeć kontrakt menedżerski, na mocy którego będzie zarządzał działaniami spółki z o.o. Kontrakt zawiera warunki wykonywania czynności będące jego przedmiotem, określa zasady wypłacania wynagrodzenia miesięcznego oraz odpowiedzialność zleceniobiorcy wobec osób trzecich za działania i zaniechania wynikające z rażącego niedbalstwa. Zdaniem wnioskodawcy świadczone przez niego usługi w ramach wskazanego kontraktu menedżerskiego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Biłgoraju stwierdza, że przedstawione wyżej stanowisko strony jest prawidłowe, przy uwzględnieniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego prawnego na dzień wydania niniejszego postanowienia.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) podatnikami tego podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielną działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 tegoż art., bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Natomiast zgodnie z ust. 2 artykułu 15 w/w ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT wskazano, iż za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu, których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 - 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności, prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie tych czynności i wykonującym zlecane czynności, co do:- warunków wykonania tych czynności,- wynagrodzenia i- odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Z uwagi na fakt, że w niniejszym przypadku nie spełnione zostały w/w łączne warunki wskazane w w/w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o VAT tj. brak jest odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności, za wykonującego zlecenie wobec osób trzecich, to czynności te uznaje się, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, a osobę je wykonującą za podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Powoduje to, iż świadczone usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podstawową stawką w wysokości 22%.
Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Interpretacja traci moc z chwilą zmiany stanu prawnego. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany albo uchylenia.
Od niniejszego postanowienia służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Biłgoraju w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a par. 4, art. 223 par. 1, art. 236 par. 1 i par. 2 oraz art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa).
Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa). Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia, jednakże organ podatkowy, który wydał postanowienie, może w uzasadnionych przypadkach, na wniosek strony, wstrzymać jego wykonanie (art. 238 Ordynacji podatkowej).
