POSTANOWIENIE - Interpretacja - PE-443/7/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.04.2006, sygn. PE-443/7/06, Urząd Skarbowy w Łęcznej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z poźn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej, po rozpatrzeniu wniesionego przez Gminę w dniu 17 marca 2006 roku wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki na realizację inwestycji polegających na remoncie i wyposażeniu Gminnego Ośrodka Kultury oraz zagospodarowaniu centrum miejscowości X finansowanych z budżetu Gminy oraz funduszy Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 - 2006", uznaje przedstawione przez Gminę w przedmiotowym wniosku stanowisko za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Gmina złożyła w dniu 17 marca 2006 roku (data wpływu) do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki finansowane ze środków budżetu Gminy oraz funduszy Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ,,Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 - 2006"

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Gmina podjęła działania w celu realizacji inwestycji polegających na remoncie i wyposażeniu Gminnego Ośrodka Kultury oraz zagospodarowaniu centrum miejscowości X , które finansowane będą ze środków budżetu Gminy i środków funduszy Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 - 2006" (Działanie 2.3 - Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego).

Jak wskazuje Gmina realizowane inwestycje nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym Gmina wskazuje, iż nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dotyczących realizowanej inwestycji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Uprawnienie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje zatem w stosunku do tych towarów i usług, które podatnik wykorzystuje do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano we wniosku inwestycje polegające na remoncie i wyposażeniu Gminnego Ośrodka Kultury oraz zagospodarowaniu centrum miejscowości X nie będą służyły do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w celu wykonania przedmiotowych inwestycji.

Problematykę realizacji i finansowania przedsięwzięć w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 - 2006" reguluje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 - 2006" (Dz.U. Nr 197, poz. 2032 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się sektorowe programy operacyjne, regionalne programy operacyjne oraz inne programy operacyjne. Przedmiotowe programy stosownie do art. 8 ust. 2 powyższej ustawy są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju publiczne środki wspólnotowe to środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

Stosownie do art. 27 ust. 1 przedmiotowej ustawy dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Gminie nie będzie zatem przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego na podstawie § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). W myśl powyższego przepisu zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.

Stosownie do § 6 ust. 3 przedmiotowego rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących:Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (IPSA).

Zgodnie z § 6 ust. 4 przedmiotowego rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Gminie nie będzie więc przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego ujętego w fakturach VAT dotyczących inwestycji polegających na remoncie i wyposażeniu Gminnego Ośrodka Kultury oraz zagospodarowaniu centrum miejscowości X. Przedmiotowe inwestycje będą bowiem, jak ustalono powyżej, finansowane ze środków funduszy Unii Europejskiej, t.j. Sektorowego Programu Operacyjnego ,,Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 - 2006" w ramach Działania 2.3 - Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego, które w myśl § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie są traktowane jako środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia w sprawie udzielenia interpretacji, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji (art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa).

Urząd Skarbowy w Łęcznej