
Temat interpretacji
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się także sprzedażą monet 2 zł Nordic Gold emitowanych przez NBP w seriach okolicznościowych, nabywanych od NBP lub na rynku wtórym (np. na aukcjach, giełdach staroci) według ich ceny nominalnej jak i powyżej wartości nominalnej, które następnie podatnik zamierza sprzedawać po cenie wyższej od ich wartości nominalnej.
Pytanie brzmi: czy sprzedaż monet okolicznościowych Nordic Gold o nominałach 2 zł po cenie wyższej od ich wartości nominalnej jest zwolniona od opodatkowania w trybie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT czy też podlega opodatkowaniu podatkiem VAT od nadwyżki sprzedaży ponad cenę nominalną?
Stanowisko podatnika przedstawia się następująco: sprzedaż monet okolicznościowych o nominałach 2 zł Nordic Gold po cenie wyższej od ich wartości nominalnej jest zwolniona w całości od opodatkowania podatkiem VAT w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, gdyż jak twierdzi podatnik monety te nie są monetami kolekcjonerskimi, co do których przedmiotowe zwolnienie z opodatkowania nie miałoby zastosowania.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku dostawę, łącznie z pośrednictwem, dotyczącą walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem przedmiotów kolekcjonerskich, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną. Skutkiem tego unormowania jest zwolnienie od podatku dostawy, łącznie z pośrednictwem, walut, monet oraz banknotów używanych jako prawny środek płatniczy. Jednakże zwolnieniu od podatku nie podlega każda dostawa monet lub banknotów. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 7 wyłącza ze zwolnienia przedmioty kolekcjonerskie. Zgodnie z definicją legalną tego pojęcia zawartą w tym przepisie za przedmioty kolekcjonerskie należy uznać monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które:
- nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które
- mają wartość numizmatyczną.
Zatem dla określenia danego banknotu lub monety jako przedmiotu kolekcjonerskiego zasadnicze znaczenie będzie miało czy jest zwykle używany jako prawny środek płatniczy lub czy posiada wartość numizmatyczną. W związku z faktem, że w ustawie brak jest definicji słowa "zwykle" oraz "numizmatyczny" należy posłużyć się definicjami tych określeń zawartymi w Słowniku języka polskiego. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego (PWN, Warszawa 1981, t. 3) "zwykle" oznacza: "w przeważającej liczbie wypadków, prawie zawsze, najczęściej, przeważnie, zazwyczaj", zaś "numizmat" (za: Słownikiem języka polskiego PWN, Warszawa 1979, t. 2) "dawna moneta mająca wartość zabytkową", odpowiednio "numizmatyczny" - "dotyczący numizmatyki, numizmatów".
W związku z powyższym należy stwierdzić, ze Monety Nordic Gold nie są numizmatykami, gdyż nie spełniają warunków definicji. Jednakże monety są przedmiotami kolekcjonerskimi gdyż nie są one zwykle używane jako prawny środek płatniczy. Monety te są emitowane w niskich nakładach, z przeznaczeniem dla kolekcjonerów i numizmatyków. Fakt, że mogą stanowić prawny środek płatniczy nie oznacza, że są zwykle używane jak prawny środek płatniczy. Należy przyjąć, że dla określenia częstotliwości występowania danej monety w obiegu znaczenie ma nie tylko stanowisko emitenta (zgodnie z którym moneta może w ogóle występować jako środek płatniczy), ale także obiektywny fakt jakim jest częstotliwość użycia danej monety w obiegu. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług charakter kolekcjonerski nie jest wyłączony przez fakt, że moneta występuje jako prawny środek płatniczy. Aby określić, że dana moneta nie ma charakteru kolekcjonerskiego konieczne jest, żeby występowała jako prawny środek płatniczy w przeważającej ilości dokonywanych za jej pomocą transakcji. Monety Nordic Gold są emitowane w ograniczonej ilości (niskie nakłady), a w związku z tym nie mogą być uznane za monety stosowane jako prawny środek płatniczy w przeważającej ilości transakcji.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że zgodnie z wyjaśnieniami podatnika monety Nordic Gold zamierza on sprzedawać po cenie wyższej niż nominał, w związku z czym zauważa się, że monety te w przedmiotowej transakcji nie występują jako środek płatniczy, którego dostawa, łącznie z pośrednictwem, podlega zwolnieniu, lecz jako przedmiot kolekcjonerski, którego dostawa zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 41 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22 %.
Zaznaczyć dodatkowo należy, że zgodnie z art. 120 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. Jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym (art. 120 ust. 5 ww. ustawy o podatku od towarów i usług). Sposób obliczenia marży w danym okresie rozliczeniowym oraz zasięg czasowy stosowania tej metody precyzują postanowienia kolejnych ustępów art. 120 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, tj. ust. 6-9.
Powyższe, zgodnie z art. 120 ust. 10 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczy towarów, które podatnik nabywa od:
- osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej,
- podatników, o którym mowa w art. 15, jeżeli dostawa towarów była zwolniona od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 (dostawa towarów używanych) lub art. 113 (dostawa dokonywana przez drobnego przedsiębiorcę),
- podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4 i 5,
- podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113,
- podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Z powyższego wynika, że podstawowym warunkiem opodatkowania dostawy przedmiotów kolekcjonerskich według systemu "VAT-marża" jest uprzednie ich nabycie od podmiotu spełniającego odpowiednie kryteria. W związku z czym, dostawa przedmiotów kolekcjonerskich (czyli przedmiotowych monet) będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach "VAT-marża" jeżeli podatnik dokona ich zakupu od podmiotów należących do ww. grup podmiotów.
Wobec powyższego stanowisko strony w omawianej sprawie należy uznać za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
