Wnioskiem z dnia 02.02.2006r. Podatnik zwrócił się z zapytaniem dotyczącym prawa do otrzymania zwrotu/do odliczenia 50% kwoty w związku z zakupem kas... - Interpretacja - III/443-48/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.03.2006, sygn. III/443-48/06, Urząd Skarbowy w Zgierzu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Wnioskiem z dnia 02.02.2006r. Podatnik zwrócił się z zapytaniem dotyczącym prawa do otrzymania zwrotu/do odliczenia 50% kwoty w związku z zakupem kasy fiskalnej oraz zastosowania sankcji w postaci braku możliwości odliczenia 30% podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy w okresie od 01.01.2006r. do momentu fiskalizacji kasy.

Jak wynika z treści pisma w sprawie interpretacji wnioskodawca w miesiącu grudniu 2005r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie konserwacji i naprawy maszyn biurowych, księgujących i sprzętu komputerowego. Obrót jaki osiągnął w 2005r. z tytułu wykonywania przedmiotowych czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczył 20 000 zł.

Od miesiąca stycznia 2006r. do dnia 3 lutego 2006r. Strona nie prowadziła sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności; dokonywała sprzedaży jedynie dla podmiotów gospodarczych.

W dniu 03.02.2006r. Podatnik zainstalował i ufiskalnił kasę rejestrującą.

Zgodnie z oświadczeniem Strony tut. organ podatkowy został powiadomiony o miejscu instalacji i ilości kas w terminie (przed zainstalowaniem i ufiskalnieniem).

Zdaniem Podatnika zachowuje on prawo do zwrotu/odliczenia 50% kwoty z tytułu zakupu kasy fiskalnej oraz nie podlega sankcji w postaci braku możliwości odliczenia 30% podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy w w/w okresie.

Stosownie do treści art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na podstawie § 3a ust. 1 w związku z ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706 ze zm.) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w okresie od dnia 1 stycznia 2006r. do dnia 31 marca 2006r. podatników, którzy rozpoczęli sprzedaż w 2005r. i w trakcie 2005r. nie przekroczyli kwoty obrotów z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy w wysokości 20 000 zł.

Z treści powołanego przepisu oraz stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o interpretację wynika, iż Strona rozpoczęła ewidencjonowanie za pomocą kasy fiskalnej przed wystąpieniem takiego obowiązku.

W myśl art. 111 ust. 4 powołanej ustawy o VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujacych zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł.

W przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika (art. 111 ust. 5).

Z danych rejestracyjnych i wymiarowych tut. organu podatkowego wynika, iż Strona nie wykonuje wyłącznie czynności zwolnionych od podatku, ani nie jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

Dodatkowo wskazać należy na uregulowanie zawarte w art. 111 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnicy naruszający obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w sytuacji dokonywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, do czasu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących tracą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

W związku z powyższym, z uwzględnieniem innych ustawowych przesłanek (§ 6, § 7, § 8 w/w rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących) zdaniem tut. organu podatkowego, pomimo wcześniejszego zainstalowania kasy fiskalnej (tj. przed dniem 01.04.2006r. oraz przed przekroczeniem pułapu obrotu uprawniającego do zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy) wnioskodawca nie utracił prawa do odliczenia od podatku kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej. Wykładnia cytowanych przepisów wskazuje, iż przy spełnieniu określonych warunków na podatników został nałożony obowiązek zainstalowania kasy. Jednakże ustawodawca nie wyłączył równocześnie prawa do wcześniejszego (niż wynikałoby to z ustawowego obowiązku) ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej.

Biorąc pod uwagę treść powołanych norm prawnych oraz przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu stwierdza, iż Podatnik, w zakresie przedstawionym w zapytaniu, nie naruszył ustawowych obowiązków związanych z ewidencjonowaniem obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących, co skutkuje przyznaniem Stronie prawa do odliczenia podatku w związku z zakupem urządzenia rejestrującego oraz nie stosowaniem sankcji w postaci utraty prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie do przepisu 14 b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Urząd Skarbowy w Zgierzu