Odpowiedź: - Interpretacja - US15/POIII/29/443/AG/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.06.2006, sygn. US15/POIII/29/443/AG/06, Urząd Skarbowy w Ostrołęce

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Odpowiedź:

Stan faktyczny:Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług tłumaczeń. Jednocześnie pełni rolę tłumacza przysięgłego dokonując tłumaczeń na zlecenie organów sprawiedliwości.Podatnik informuje, że dla usług tłumacza przysięgłego na zlecenie tych organów / Sądu Okręgowego w Ostrołęce/ stosował zgodnie z informacją uzyskaną w księgowości sądu -stawkę zwolnioną. Zdaniem Podatnika sposób wystawiania faktur dla organów wymiaru sprawiedliwości nie ma pokrycia w jednoznacznych aktach prawnych, gdyż w rozporządzeniach wykonawczych Minister Sprawiedliwości ustala obowiązujące stawki za czynności tłumacza przysięgłego, które jeśli nie wskazywały , że jest to kwota brutto czy netto- Podatnik uznał, że nadal w/w czynności tłumacza przysięgłego są zwolnione z podatku VAT. Po przypadkowym zapoznaniu się z pismem Ministra Sprawiedliwości z dn. 27.X.2005r. , Podatnik pozyskał wiadomość , że m.in. stawki wynagrodzeń przyznawane przez sąd za czynności tłumaczy przysięgłych stanowią kwotę brutto, tzn. zawierają podatek VAT.

W związku z powyższym wnioskodawca sformułował pytanie: czy naruszył obowiązującą ustawę o podatku VAT i czy jest obowiązany do odprowadzenia podatku VAT od tłumaczeń wykonywanych na żądanie organów wymiaru sprawiedliwości.

Stanowisko podatnika:Po analizie przepisów prawa podatkowego, Podatnik stoi na stanowisku, że świadcząc usługi tłumacza przysięgłego na rzecz organów sprawiedliwości ,obowiązany jest do naliczania i odprowadzania podatku VAT od tych usług. Za termin powstania obowiązku naliczania należnego podatku VAT od w/w usług wnioskodawca wskazuje dzień 1.VI.2005r. , posługując się treścią pisma Ministra Sprawiedliwości DB III 311-108/05 z dn. 27.X.2005r.

Ocena prawna stanowiska podatnika:Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce, po przeanalizowaniu stanu faktycznego i prawnego, stwierdza co następuje:W myśl art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dn. 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. z 2004r. nr 54, poz. 535 ze zm./ opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem" , podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art.8 ust.1 pkt 3 w/w ustawy o podatku VAT przez świadczenie usług, o których mowa w art.5 ust.1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7 tej ustawy, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazu wynikającym z mocy prawa. W świetle art.15 ust.1 i 2 ustawy o VAT podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. natomiast na podstawie art.15 ust.3 pkt 3 ustawy o VAT za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art.13 pkt 2-9 ustawy z dn. 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tyt. wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Zatem oceny zakresu stosowania przepisów ustawy z dn. 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności wykonywanych na zlecenie sądu /prokuratury, policji/ przez tłumaczy przysięgłych należy dokonywać w świetle uregulowań zawartych w art. 15 ust.3 pkt 3 tej ustawy, pod katem kryterium decydującym o uznaniu tych osób za podatników podatku od towarów i usług.Tłumaczem przysięgłym może być wyłącznie osoba, która po zdaniu egzaminu otrzymała świadectwo wydane przez Ministra Sprawiedliwości . Status prawny, zasady wykonywania zawodu oraz odpowiedzialność tłumacza przysięgłego regulują przepisy ustawy z dn. 25.XI.2004r. o zawodzie tłumacza przysięgłego /Dz.U. nr 273, poz. 2702/ .Z uwago na charakter czynności wykonywanych przez Pana jako biegłego tłumacza, działającego na zlecenie sądu, uznać należy, iż zlecający czynność tj. sąd nie ma możliwości przejęcia odpowiedzialności za czynności tłumaczenia. Tłumaczenie dokumentu sporządzonego przez tłumacza przysięgłego na zlecenie sądu jest dowodem w postępowaniu sądowym.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić /na podstawie zmienionej ustawy z dn,. 11.III.2004r. o podatku VAT, która weszła w życie od 1.V.2004r./ , że czynności tłumacza przysięgłego wykonywane na zlecenie organów sprawiedliwości nie korzystają z wyłączenia z zakresu tej ustawy, gdyż nie jest spełniony jeden z warunków określonych w art. 15 ust.3, pkt 3 ustawy odnośnie odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności za ich wykonanie przez zleceniobiorcę. Tym samym czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym wykonywane przez Pana usługi tłumacza przysięgłego opodatkowane są stawką 22% podatku VAT od dnia 1.V.2004r., nie jak wskazuje Pan w zapytaniu datę 1.VI.2005r.Zatem od 1.V.2004r. Podatnik obowiązany jest do obliczania podatku należnego VAT od w/w usług, rozliczenia tego podatku w deklaracjach VAT-7.

Natomiast od 1.VI.2005r. uległ zmianie tylko moment powstania obowiązku podatkowego dla usług świadczonych na rzecz organów sprawiedliwości . Zgodnie z § 3 ust.2 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz.U. nr 97,poz.970 ze zm./, dodanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dn. 25.05.2005r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług/ Dz.U. nr 95,poz.797/ obowiązującym od dnia 1.06.2005r., w przypadku świadczenia usług na rzecz sądów powszechnych, administracyjnych, wojskowych lub prokuratury, przez osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, którym sądy te lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów zleciły wykonanie określonych czynności związanych z postępowaniem sądowym lub przygotowawczym, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości i lub części zapłaty. Zatem w przypadku świadczenia w/w usług od dnia 1 czerwca 2005r. obowiązuje szczególny moment powstania obowiązku podatkowego , zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty za wykonanie usług tłumaczenia świadczonych na zlecenie sądów i prokuratur.

Zaś do 31.V.2005r. moment obowiązku podatkowego dla w/w usług obowiązywał wg zasady określonej w art.19 ust.1 w związku z ust.4 ustawy o VAT.

Zatem w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce uznał za prawidłowe stanowisko Podatnika dot. opodatkowania podatkiem VAT czynności usług tłumacza przysięgłego wykonywanych na zlecenie organów sprawiedliwości za prawidłowe..

Urząd Skarbowy w Ostrołęce