Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie: - Interpretacja - IUSB III/436/6/2006/kk

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.03.2006, sygn. IUSB III/436/6/2006/kk, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)
  • uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2006r., uzupełnione w dniu 23 lutego 2006r. dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymanej ze środków pomocowych Unii Europejskiej - Phare 2002.

W dniu 26 stycznia 2006r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 lutego 2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz załączonej umowy Numer 2002/000-580-06.05-04-05.0159 podpisanej w dniu 15 lutego 2005r. wynika, że w 2005r. otrzymała Pani dotację ze środków Unii Europejskiej - Phare 2002 na współfinansowanie wdrażania działań pod nazwą " Unowocześnienie procesu produkcyjnego i sprzedaży firmy "DaMa"" w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych.

Zgodnie z umową Phare 2002 Regionalny Program Wsparcia Małych i Średnich Przedsiębiorstw w okresie od kwietnia 2005r. do czerwca 2005r. dokonała Pani zakupu trzech maszyn szwalniczych na kwotę 28.414,75 zł netto, zaliczonych do środków trwałych oraz sprzętu komputerowego na kwotę 6.519,00 zł netto.

W listopadzie i grudniu 2005r. otrzymała Pani pieniądze z przyznanej dotacji na kwotę łączną 15.377,10 zł, które potraktowane zostały jako przychód i obciążone 22% podatkiem VAT w sposób następujący.W deklaracji VAT-7 wykazano i zwiększono:

  • podstawę opodatkowania o 10.168, 39 zł, podatek VAT o 2.237,04 zł - za listopad 2005r.,
  • podstawę opodatkowania o 5.208, 71 zł, podatek VAT o 1.145, 91 zł - za grudzień 2005r.

Z uwagi na otrzymaną informację, że dotacje Phare na cele inwestycyjne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w lutym 2006r. dokonała Pani korekty ww. deklaracji VAT-7 poprzez zmniejszenie podstaw opodatkowania i podatku VAT w poszczególnych miesiącach o wskazane wyżej kwoty.

W związku z powyższym wystąpiła Pani z zapytaniem:- czy otrzymana dotacja inwestycyjna ze środków pomocowych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy słuszne było złożenie korekt deklaracji VAT-7 za ww. miesiące.

Zdaniem Pani ponieważ otrzymana dotacja jest związana z rozwojem firmy to nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i tym samym złożenie korekt deklaracji VAT-7 za listopad i grudzień 2005r. było słuszne.

Stanowisko tutejszego Organu:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W związku z powyższym aby stwierdzić, czy dotacja, subwencja bądź inna dopłata o podobnym charakterze powiększa obrót i podlega opodatkowaniu należy ustalić, czy istnieje związek pomiędzy otrzymaną dotacją a ceną danego towaru lub usługi. Jeżeli otrzymana dotacja stanowi rekompensatę z powodu obniżenia ceny danego towaru lub usługi albo stanowi dofinansowanie do ceny towaru lub usługi, wówczas jako związana z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług podlega opodatkowaniu w stawce właściwej dla danego towaru lub usługi.

Natomiast w przypadku, gdy podatnik otrzymuje dotację nie do konkretnego towaru lub usługi, lecz na cele całego przedsiębiorstwa, to w świetle powołanego wyżej przepisu nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że otrzymana przez Panią dotacja stanowi dofinansowanie z funduszu Phare 2002 na realizację działań związanych z unowocześnieniem procesu produkcyjnego i sprzedaży firmy, a więc przeznaczoną na cele inwestycyjne firmy związane z jej rozwojem. Otrzymana dotacja nie stanowi dopłaty do ceny konkretnych towarów czy usług, ani rekompensaty w związku z obniżeniem ich ceny.

Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz prawny stwierdza, że otrzymana przez Panią dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to także, że przysługuje Pani prawo do dokonania korekty deklaracji podatkowych - zgodnie z art. 81 b ustawy Ordynacja podatkowa - za okres rozliczeniowy, w którym opodatkowała Pani otrzymane kwoty dotacji, powiększając o ich wartość podstawę opodatkowania i naliczony w stawce 22% podatek należny, tj. za listopad i grudzień 2005r.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty