Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t.. Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 2 pkt... - Interpretacja - US-PP-443/2/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.03.2006, sygn. US-PP-443/2/06, Urząd Skarbowy w Lesku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t.. Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 2 pkt 6, art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1, art. 15 ust. 1, 2 i 6, art. 43 ust. 1, pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17.05.1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086 ze zm.), art. 27 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j. t. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) - w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika - Gminy, z dnia 6.02.2006 r., otrzymany przez tutejszy organ podatkowy w dniu 14.02.2006 r., o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym:

- czy dostawa działki sklasyfikowanej w rejestrze gruntów jako łąki, pastwiska, lasy i grunty leśne oraz droga, dla której brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT;

- czy należy przyjąć, że jednorazowe zbycie przedmiotowej działki stanowi działalność gospodarczą gminy, wykraczającą poza realizację zadań własnych gminy;

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku, po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że:

- dostawa części działki niezabudowanej i nie będącej terenem budowlanym bądź przeznaczonym pod zabudowę, określonej w rejestrze gruntów jako łąki, pastwiska, lasy i grunty leśne oraz droga, dla której nie ustanowiono miejscowego planu zagospodarowania wskazującego na jej charakter budowlany, nie wydano też decyzji o warunkach zabudowy - powinna być zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy;

- dostawa ww. działki odbywa się w sposób jednorazowy, ale jednocześnie w okolicznościach nie wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy nie stanowi działalności gospodarczej gminy, o której mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, ponieważ do zadań gminy nie należy co do zasady prowadzenie działalności gospodarczej, w tym również w zakresie obrotu nieruchomościami;

i postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania działki niezabudowanej i nie będącej terenem budowlanym bądź przeznaczonym pod zabudowę i za nieprawidłowe w części dot. zagadnienia dostawy działki w sposób jednorazowy jako czynności nie stanowiącej działalności gospodarczej gminy, o której mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

W dniu 14.02.2006 r. wpłynął do tut. Organu podatkowego pisemny wniosek Gminy o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskodawca pyta:

    - czy dostawa działki sklasyfikowanej w rejestrze gruntów jako łąki, pastwiska, lasy i grunty leśne oraz droga, dla której brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT?
    - czy należy przyjąć, że jednorazowe zbycie przedmiotowej działki stanowi działalność gospodarczą gminy, wykraczającą poza realizację zadań własnych gminy?

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Gmina, jako właściciel gruntów komunalnych, organizuje przetargi na sprzedaż nieruchomości. Czynnikiem decydującym o statusie działki są miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego bądź decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego wydawane zgodnie z uregulowaniami zawartymi w ustawie z 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 ze zm. ). Rada Gminy podjęła uchwałę o sprzedaży działki położonej w miejscowości S. Dla części tej działki jest obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego, gdzie jest określona jako "teren usług rekreacyjno-wypoczynkowych", co powoduje obowiązek naliczenia przy jej sprzedaży 22% podatku VAT. Natomiast dla pozostałej części działki brak jest obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy ujęta jest jako położona w terenie o ustaleniach "istniejący teren usług", podczas gdy w planie miejscowym nieobowiązującym oznaczony był jako "rezerwa terenu pod lokalizację stanicy harcerskiej". W wypisie z rejestru gruntów wg stanu na dzień 14.02.2006 r. działka ta ujęta jest jako "łąki, pastwiska, lasy i grunty leśne oraz droga".

Zdaniem gminy ta część działki nie jest trenem budowlanym lub przeznaczonym pod zabudowę i dostawa jej powinna być zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. W opinii pytającego do zadań gminy nie należy, co do zasady prowadzenie działalności gospodarczej, w tym również w zakresie obrotu nieruchomościami, ale zaspakajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców w ramach gospodarki komunalnej, a jednorazowa sprzedaż działki nie stanowi działalności gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów na terenie kraju. Przez dostawę towarów, na mocy art. 7 ust 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarem, w rozumieniu ustawy są również budynki i budowle, a także grunty (art. 2 pkt 6). Tak więc obrót nieruchomościami gruntowymi jest traktowany jako odpłatna dostawa towarów i, co do zasady, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjątek stanowi art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, na mocy którego zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Tym samym zwolniona od podatku VAT będzie dostawa działek niezabudowanych, ale tylko takich, które nie są terenami budowlanymi lub nie są przeznaczone pod zabudowę.

Wynika z powyższego, iż w przypadku dostawy gruntu niezabudowanego o opodatkowaniu decydować będzie jego przeznaczenie, przy czym zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17.05.1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086 ze zm.), podstawę wymiaru podatków i świadczeń stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Z przepisu tegoż wynika, iż przy ustalaniu charakteru gruntu niezabudowanego decydować będzie ewidencja gruntów i budynków. Ustawodawca zwalniając dostawę tylko określonego rodzaju gruntów nie sprecyzował w ustawie, jakie kryteria należy przyjąć dla ustalenia rodzaju gruntu. Zasadnym wydaje się posłużenie danymi zawartymi w ewidencji gruntów co do ustalenia czy dany grunt jest gruntem budowlanym oraz planem zagospodarowania przestrzennego dla ustalenia czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę. W sytuacji gdy na mocy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym utraciły moc miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego i w momencie dostawy nieruchomości brak jest dla niej takiego planu stanowiącego zgodnie z ww. ustawą kryterium przesądzające o przeznaczeniu nieruchomości przy dostawie takiej nieruchomości należy brać pod uwagę dane z ewidencji gruntów przesądzające o rodzaju gruntu.

Jako stan faktyczny wnioskodawca podaje "gmina jako właściciel gruntów komunalnych organizuje przetargi na sprzedaż nieruchomości" co wskazywało by na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - art. 15 ust. 6 ustawy. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j. t. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) sprzedaż nieruchomości wymaga zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Wobec powyższego czynność sprzedaży nieruchomości gruntowej ma charakter cywilnoprawny. Gospodarowanie gruntami w przedmiotowym zakresie nie jest realizacją przez stronę zadań własnych lub nałożonych odrębnymi przepisami prawa, w związku z czym brak jest podstaw do wyłączenia ich z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Działalność gospodarcza o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Z przedstawionego wyżej stanu prawnego wynika, że jeżeli gmina wykonuje czynności wymienione w art. 5 ustawy w sposób częstotliwy na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych to jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem, jeżeli Gmina dokonuje dostawy towaru - gruntu, przez co zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania gruntem jak właściciel, to dostawa działek budowlanych podlega zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jedynie dostawa gruntów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Lesku