P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1419/UPO-443-10/06/DC

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.03.2006, sygn. 1419/UPO-443-10/06/DC, Urząd Skarbowy w Płocku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4, w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), postanawia wydać pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, oceniając stanowisko przedstawione, we wniosku z dnia 23.01.2006 r., o udzielenie interpretacji, jako nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Podatnik świadczy usługi na terenie Polski w zakresie mycia cystern drogowych dla klientów krajowych, jak również klientów zagranicznych z państw UE.

Stanowisko Wnioskodawcy: Zdaniem Podatnika fakturę winno wystawiać się bez podatku VAT, ponieważ podatnikiem jest usługobiorca i to na nim ciąży obowiązek uiszczenia podatku od wartości dodanej według stawki obowiązującej w kraju jego siedziby. Ogólne oświadczenie podatnika VAT UE, że faktury wystawiane przez Wnioskodawcę nie powinny zawierać podatku VAT jest wystarczające by nie odprowadzać podatku VAT do Urzędu Skarbowego.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:Art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 27 ust. 1 i ust. 2, art. 28 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, § 9, § 27 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 90, poz.798). Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy, uzasadnionej w sposób następujący:

Zgodnie z wyrażoną w art. 5 ust. 1 pkt 1 zasadą terytorialności podatku VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Miejsce świadczenia usług regulują odrębne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy zasadą jest, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - miejsce stałego zamieszkania. Ustawodawca przewidział jednak szereg wyjątków od opisanej reguły. Przepis art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy stanowi, iż w przypadku usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone z zastrzeżeniem art. 28. Jak wynika z przepisu art. 28 ust. 7 i 8 ustawy w przypadku usług na ruchomym majątku rzeczowym świadczonych przez polskiego podatnika podatku VAT dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną niezwłocznie nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego oraz powyższych regulacji wynika, iż miejscem świadczenia usługi mycia cystern drogowych wykonanej w Polsce przez polskiego podatnika podatku VAT na rzecz usługobiorcy zidentyfikowanego dla potrzeb podatku od wartości dodanej w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej i posługującego się właściwym numerem VAT, po wykonaniu której pojazd opuszcza terytorium Polski w ciągu 30 dni od dnia wykonania usługi, jest terytorium kraju, który nadał nabywcy usługi numer VAT, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej. W rezultacie przedmiotowa usługa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Na podstawie § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, zasady dotyczące faktur dokumentujących wykonanie usług podlegających opodatkowaniu w Polsce stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Zgodnie z ust. 2 - przedmiotowe faktury powinny zawierać dane określone w § 9 rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 11 przedmiotową usługę należy określić jako niepodlegającą opodatkowaniu. Na podstawie § 27 ust. 4 powołanego wyżej rozporządzenia, w przypadku świadczenia usług, o których mowa m.in. w art. 28 ust. 7 ustawy (tj. usług na ruchomym majątku rzeczowym, przy świadczeniu których usługobiorca podał numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w kraju członkowskim Unii Europejskiej innym niż Polska) faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innego niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika jednoznacznie, iż w przypadku świadczenia usług niepodlegających opodatkowaniu w kraju, usługodawca, którym jest podatnik nie nalicza ani nie odprowadza do urzędu skarbowego podatku VAT. Przepisy nie przewidują w powyższym przypadku obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury.

W przypadku wystawiania faktur drogą elektroniczną kwestię tą reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. nr 133, poz. 1119). Po spełnieniu warunków zawartych w przytoczonym wyżej rozporządzeniu m.in. uzyskania akceptacji tej formy dokumentowania przez odbiorcę faktur, gwarancji bezpieczeństwa - elektroniczny podpis, mają państwo możliwość wystawiania faktur w powyższej formie. Również i w tym przypadku przepisy nie wprowadzają wymogu posiadania potwierdzenia odbioru faktury.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia tego stanu. Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej, w terminie 7 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Urząd Skarbowy w Płocku