Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez wewnątrzwspó... - Interpretacja - PP 443-187/24408/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.10.2005, sygn. PP 443-187/24408/05, Urząd Skarbowy Wrocław-Stare Miasto

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. Przez dostawę towaru, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast pod pojęciem towaru rozumie się - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług - rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Z kolei Kodeks cywilny definiuje pojęcie rzeczy jako przedmiotu materialnego. Przedmiot materialny pozostaje natomiast częścią przyrody na tyle wyodrębnioną, że może być w obrocie traktowany jako dobro samoistne.
Zgodnie natomiast z art. 37 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 117 z późn. zm.) specyfikację istotnych warunków zamówienia przekazuje się nieodpłatnie, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 2, który stanowi, że cena jakiej wolno żądać za specyfikację może pokrywać jedynie koszty jej druku oraz przekazania. Należy wskazać, iż ustawowo określony zwrot kosztów nie może być w żadnym przypadku utożsamiany z obrotem uzyskanym ze sprzedaży towaru, bowiem zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Skoro nie ma podstaw aby formularz zawierający specyfikację istotnych warunków zamówienia, bez względu na formę jego sporządzenia, stanowiący jeden z wielu dokumentów związanych z procedurami zamówień publicznych, traktować jako towar w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, to również nie istnieje możliwość traktowania przekazania specyfikacji istotnych warunków zamówienia jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Nie ma również podstaw do wykazania takiego przekazania w składanej kwartalnie informacji podsumowującej VAT-UE.
W świetle przytoczonych wyżej przepisów, jak również w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż organizator przetargu, który przekazuje wykonawcom specyfikację istotnych warunków zamówienia, pobierając z tego tytułu odpłatność, stanowiącą zwrot kosztów wytworzenia specyfikacji oraz kosztów jej przekazania, dokonuje czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług niezależnie od tego czy odbiorcą są podmioty krajowe, czy też z innych krajów Unii Europejskiej.

Urząd Skarbowy Wrocław-Stare Miasto