
Temat interpretacji
Biorąc powyższe pod uwagę, koniecznym jest ustalenie miejsca świadczenia przy świadczeniu usług, opisanych w przedmiotowym wniosku, których nabywcą jest Spółka. Należy zauważyć, że we wszystkich państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej wprowadzona została zbieżna regulacja oparta na przepisach VI Dyrektywy.
W myśl art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności miejsce stałego zamieszkania z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 w/w ustawy, w przypadku gdy usługi, m.in.:
wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu (art. 27 ust. 4 pkt 6 w/w ustawy);
są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium
Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Z powyższego wynika, że usługa, o której mowa we wniosku, podlegałaby opodatkowaniu na terytorium RP (u Spółki wystąpiłaby czynność importu usług) jeżeli wynajętego samolotu nie można by było uznać za środek transportu. Tymczasem samolot niewątpliwie jest środkiem transportu (art. 2 pkt 10 lit. c ustawy) i w konsekwencji przepis art. 27 ust. 3 ustawy, nie może mieć zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Wobec powyższego, miejsce świadczenia dla przedmiotowej usługi należy ustalić według zasady ogólnej, określonej w przepisie art. 27 ust. 1 w/w ustawy.
Biorąc powyższe pod uwagę, wynajęcie samolotu celem przewozu na trasie Dania-Polska jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium RP. Podmiotem zobowiązanym do opodatkowania niniejszej usługi jest usługodawca na terytorium państwa, w którym posiada siedzibę.
Jednocześnie informuję, iż powyższa informacja jest prawidłowa w zakresie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę. Wniosek został rozpatrzony w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w brzmieniu obowiązującym w dacie złożenia przedmiotowego wniosku.
