Postanowienie - Interpretacja - 1426/PP/443/71/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.12.2005, sygn. 1426/PP/443/71/05, Urząd Skarbowy w Siedlcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika


Postanowienie

Na podstawie art. 14 a § 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) w związku ze złożonym przez Wójta Gminy reprezentującego Gminę wnioskiem z dnia 10.11.2005r.(data wpływu) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko wnioskodawcy, że sprzedaż nieruchomości w postaci działek, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż w chwili sprzedaży są to grunty rolne za nieprawidłowe.


Uzasadnienie

Pismem z dnia 10.11.2005r.(data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 29.11.2005r. ( data wpływu) Podatnik zwrócił się o udzielenie informacji w następującej sprawie; Gmina zamierza w drodze przetargu sprzedać nieruchomości w postaci czterech działek stanowiące mienie komunalne Gminy. Gmina nie posiada ważnego planu zagospodarowania a także uchwały o przystąpieniu do sporządzenia tego planu. W poprzednim uchylonym planie zagospodarowania przestrzennego działki położone były w terenach zieleni urządzonej " ZP" oraz strefie usługowej " U". Zgodnie z ewidencją gruntów działki będące przedmiotem dostawy stanowią grunty rolne klasy IV,V. W uzupełnieniu wniosku Wójt Gminy wyjaśnia, że na nieruchomości, które będą przedmiotem sprzedaży nie jest wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania działek, ale nie można wykluczyć, że nabywcy nieruchomości wystąpią o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i wówczas uzyskają pozytywną decyzję.Zdaniem Podatnika w obecnym stanie prawnym przedmiotowe nieruchomości zwolnione są z podatku od towarów i usług, gdyż w chwili sprzedaży są to grunty rolne.

Naczelnik Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) w odpowiedzi na złożone zapytanie informuje o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, następująco:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy VAT , są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zatem przy dostawie towaru w postaci gruntu, decydującym jest przeznaczenie niezabudowanej działki gruntu. O tym czy, czy dany grunt będzie przeznaczony pod zabudowę decydują władze gminne. Przede wszystkim określają to w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku jego braku należy wziąć pod uwagę inne kryteria.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ( Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Do podjęcia decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu pomocniczo można wykorzystać ewidencję gruntów i budynków prowadzoną na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków ( Dz. U. Nr 38, poz. 454). Jednakże ewidencja ta nie może mieć charakteru decydującego czy przesądzającego. Zatem kategoria gruntów wskazana w ewidencji gruntów nie ma bezwzględnego wpływu na przeznaczenie danego gruntu ( działek ).

W sytuacji, gdy dla danego terenu Gmina nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego, stawka podatku od towarów i usług lub ewentualne zwolnienie z tego podatku zależeć będzie od obecnego charakteru działki, przy uwzględnieniu polityki przestrzennej gminy , w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego. Ważnym punktem odniesienia jest poprzedni, już nieobowiązujący, plan zagospodarowania przestrzennego. Jest on bowiem etapem rozwoju przestrzennego gminy w dłuższym okresie czasu, poszczególne plany muszą być między sobą spójne i stanowić kontynuację przedsięwzięć dotychczasowych. W tym wyraża się niewątpliwie realizacja " polityki przestrzennej " gminy.Gmina nie posiadając aktualnego planu zagospodarowania , dokonując sprzedaży działek, chociaż nie posiada informacji z planu co do przeznaczenia gruntów, określa cenę sprzedaży niewątpliwie kierując się jej przeznaczeniem. Cena działki przeznaczonej pod zabudowę zapewne będzie odbiegać od wysokości ceny działki nie przeznaczonej pod zabudowę.Pomocniczo przy określaniu przeznaczenia gruntu można posłużyć się definicją " działki budowlanej" zawartą w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, która określa parametry takiej działki. Działką budowlaną w myśl tej ustawy jest nieruchomość gruntowa lub działka gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego. Jest to zatem szereg dodatkowych, dotyczących konkretnej działki, informacji, które pozwolą określić przeznaczenie gruntu. Wskutek uznanych uprawnień to Gmina jest organem, który decyduje o przeznaczeniu gruntu, a tym samym jest najbardziej kompetentnym organem w zakresie określenia przeznaczenia gruntu.

Reasumując, przy określaniu przeznaczenia gruntu, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, należy wziąć pod uwagę:

  • przeznaczenie gruntu przyjęte podczas kalkulacji ceny działki
  • ogólne zasady, kierunki i uwarunkowania polityki przestrzennej Gminy
  • szczegółowe informacje dotyczące wskazanej działki
  • rozwiązania przyjęte w nieobowiązującym, poprzednim, planie zagospodarowania przestrzennego Gminy
  • informacje z ewidencji gruntów, ze szczególnym uwzględnieniem ich zbieżności z poprzednim planem zagospodarowania przestrzennego
  • przyszłe zamierzenia Gminy, jako organu władzy publicznej uchwalającego miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

W uzupełnieniu do wniesionego zapytania strona wyjaśnia, że w przypadku wystąpienia nabywcy przedmiotowych działek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy wówczas uzyska pozytywną decyzję. Powyższe wskazuje, że przeznaczone do sprzedaży działki są przeznaczone pod zabudowę i mimo braku aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego władze gminne uwzględniły wszystkie inne kryteria by móc uznać przedmiotowe działki za przeznaczone pod zabudowę.

Brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług pozwala stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają gruntu niezabudowane przeznaczone pod zabudowę, niezależnie od ostatecznych wyników procesu zabudowy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, sprzedaż powyższych działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%.

Na tej podstawie stanowisko wnioskodawcy w niniejszej kwestii uznano za nieprawidłowe.

Niniejszej informacji udzielono w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny zgodnie z przepisami obowiązującymi w dacie udzielonej odpowiedzi. Udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w myśl przepisów art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej wniesione za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy w Siedlcach