Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.04.2005, sygn. PP/443/1/25/27/05, Urząd Skarbowy w Wałbrzychu
Temat interpretacji
Z pisma wnioskodawcy wynika następujący stan faktyczny:
Gmina, w trybie przepisów art. 7 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9 poz. 43 ze zm.) - przekształciła zakład budżetowy, który zajmował się gospodarką mieszkaniową w jednoosobową spółkę z o. o. gminy.
Gmina z mocy prawa w związku z ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - stała się właścicielem dochodów i wydatków w zakresie usług takich jak :
- centralne ogrzewanie - dostarczanie wody,
- odbiór odpadów komunalnych ciekłych - obsługa wodomierza,
- odbiór odpadów komunalnych stałych - odbiór ścieków.
W/w usługi dostarczane są do budynków mieszkalnych, w których gmina jest jedynym właścicielem lub do budynków wspólnotowych mieszkalnych, powstałych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), gdzie gmina jest jednym z właścicieli.
Spółka na podstawie umowy o zarządzanie i administrowanie otrzymuje faktury za ww. usługi, które są wydatkiem gminy tzn. - Spółka otrzymuje faktury od "mediów" dokonuje rozliczeń i weryfikacji. Bez dokonywania zmian wartości i podatku refakturuje na gminę. Rozliczenie zostaje między gminą a lokatorem za pośrednictwem Spółki.
Z uwagi na fakt, że ich liczba jest duża, spółka sporządza zestawienie zbiorcze faktur. "Faktury zbiorcze są adresowane na gminę. Gmina płaci za faktury spółce, a spółka analitycznie poszczególnym kontrahentom." Natomiast gmina posiada specjalny rachunek, na który lokatorzy mieszkań komunalnych gminy wpłacają opłaty bezpośrednio na rachunek gminy.
Spółka usługowo prowadzi gminie - rejestry w zakresie podatku VAT.
W ocenie podatnika - "Zakres wykonywanych zadań własnych gminy określa art. 7 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U 2001 r. Nr 142 poz. 1591). Organizację w zakresie realizacji zadań wyżej wymienionych narzuciła ustawa o gospodarce komunalnej (cytowana we wniosku). Mając powyższe na uwadze Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ spełnia wymogi art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zgodnie z którym - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych."
Pytanie Strony, dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury zbiorczej za media wystawianej przez spółkę dla gminy.
Ustosunkowując się do powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego wyjaśnia co następuje:
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zatem w przedstawionym stanie faktycznym - gdy gmina otrzymuje faktury zbiorcze za dostawę mediów od spółki prawa handlowego (faktury zaewidencjonowane w rejestrze zakupu VAT gminy - prowadzonym przez spółkę), prawo odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zgodnie z wyżej powołaną normą podatkową.