- Interpretacja - USIII-443/7/2005

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.04.2005, sygn. USIII-443/7/2005, Urząd Skarbowy w Poddębicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1, art. 14a § 4, art. 14b § 1, art. 14b § 2, art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego postanawianie podzielić poglądu wyrażonego w złożonym w dniu 25.02.2005r. wniosku, iż przy naliczaniu stawek za centralne ogrzewanie i podgrzanie ciepłej wody w związku z wynajmem lokali na cele mieszkalne należy zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W dniu 25.02.2005 r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Poddębicach wniosek o interpretację przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przedmiocie obowiązku naliczania podatku od towarów i usług podczas ustalania stawek za centralne ogrzewanie i podgrzanie ciepłej wody, w przypadku świadczenia usługi najmu lokali na cele mieszkalne.

Z przedmiotowego zapytania wynika, iż Dom Pomocy Społecznej posiada budynek mieszkalny, w którym zamieszkuje dziewięć rodzin. Najemcy za wynajmowane lokale o charakterze mieszkalnym opłacają czynsz, oraz należności za centralne ogrzewanie, eksploatację, ścieki, ciepłą i zimną wodę. Stawki za czynsz regulowany, zimną wodę oraz ścieki ustala Urząd Gminy. Natomiast stawki za centralne ogrzewanie i podgrzanie ciepłej wody na podstawie własnej kalkulacji kosztów ustala Dom Pomocy Społecznej. Nadmienić należy również, iż lokatorzy budynku mieszkalnego centralne ogrzewanie i ciepłą wodę pobierają z kotłowni olejowej znajdującej się na terenie Domu Pomocy Społecznej.
Zdaniem podatnika przy naliczaniu stawek za centralne ogrzewanie i podgrzanie ciepłej wody nie powinien On naliczać podatku od towarów i usług, gdyż lokale przeznaczone są na cele mieszkalne, a nie na działalność gospodarczą.

Umowa najmu jest umową cywilnoprawną nakładającą na strony - zarówno wynajmującego jak i najemcę - określone przepisami obowiązki. Jak wynika z przepisu art. 659 § 1 kodeksu cywilnego oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy najmu związane jest z wzajemnym świadczeniem najemcy polegającym na zapłacie umówionego czynszu.
W związku z powyższym należy stwierdzić, iż umówiony miedzy stronami czynsz jest więc wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne.
Z podatkowego punktu widzenia, podatnicy podatku od towarów i usług muszą pamiętać o tym, aby postanowienia umów nie pozostawały w sprzeczności z obowiązującymi przepisami podatkowymi.
W praktyce stosowane są dwa sposoby rozliczeń opłat związanych z umową najmu:

  1. w umowie odrębnie określona jest kwota czynszu oraz pozostałe koszty używania lokalu (zużyta energia elektryczna, cieplna, woda, odprowadzanie ścieków, wywóz nieczystości) lub
  2. w umowie określona jest wyłącznie kwota czynszu w skład której wchodzą wszystkie koszty związane z obsługą lokalu.

Z przedłożonej przez Dom Pomocy Społecznej jednej z zawartych umów najmu wynika, iż przedmiotem najmu są lokale mieszkalne. Z tytułu najmu lokalu mieszkalnego Najemca jest zobowiązany do uiszczania na rzecz Wynajmującego czynszu najmu. Oprócz czynszu najmu Najemca zobowiązany jest do uiszczenia należności za następujące świadczenia: centralne ogrzewanie, ciepłą i zimną wodę.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary - rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (...) przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie załączonej umowy najmu lokalu mieszkalnego organ podatkowy stwierdził, iż odpłatność z tytułu dostarczenia przez Dom Pomocy Społecznej centralnego ogrzewania, ciepłej i zimnej wody nie zawiera się w kwocie czynszu najmu.Z przedłożonego w dniu 12.04.2005 r. pisma wynika, iż podatnik otrzymuje co miesiąc od każdego z najemców całą należność w związku z wynajmowanym lokalem mieszkalnym (czynsz, należność za ciepłą i zimną wodę, należność za centralne ogrzewanie). Powyższa należność jest uiszczana w kasie Domu Pomocy Społecznej i stanowi w całości dochód ww. jednostki.

Najem lokali na cele mieszkalne jako usługa wymieniona w klasyfikacjach statystycznych, zakwalifikowana do grupowania PKWiU 70.20.11 - usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe - zostały wymienione przez ustawodawcę pod poz. 7 w załączniku nr 4 do ustawy i stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (...) podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym usługi w zakresie dostarczania wody i centralnego ogrzewania najemcom lokali mieszkalnych jest odrebną usługą świadczoną przez Dom Pomocy Społecznej i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki.

Usługi w zakresie rozprowadzania wody zostały sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 40.00.2, natomiast usługi w zakresie dostarczania pary wodnej i gorącej wody (łącznie z energią w postaci zimnej) - PKWiU 40.30.10-00.
Ustawodawca pod poz. 138 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) wymienił usługi w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU 41.00.2). W związku z powyższym stosownie do postanowień art. 41 ust. 2 ww. ustawy przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7%.
Natomiast usługi w zakresie dostarczania pary wodnej i gorącej wody (łącznie z energią w postaci zimnej) - PKWiU 40.30.10-00, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22% - art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

W związku z powyższym organ podatkowy nie podziela poglądu wyrażonego przez podatnika w złożonym wniosku, iż podczas ustalania stawek za centralne ogrzewanie i podgrzanie ciepłej wody należy zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług, z uwagi na charakter wynajmowanych lokali.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

W myśl art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Poddębicach