POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-18/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.05.2005, sygn. PP/443-18/05, Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
PI/005-25/05/Z/08, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst z dnia 4 stycznia 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.02.2005 roku bez znaku, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów art. 83 ust. 1 pkt 10b ustawy o podatku od towarów i usług

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Stan faktyczny:

Podatnik jest formacją uzbrojoną wykonującą swoje zadania na podstawie ustawy z dnia 12.10.1990 roku o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1399 ze zm.) oraz innych ustaw. Zgodnie z ustawą z dnia 9 listopada 2000 roku o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 109, poz. 1156 ze zm.) została powołana Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa, zwana Służbą SAR. Art. 43 przytoczonej ustawy stanowi, że jednostki pływające Podatnika współdziałają ze Służbą SAR, m.in. w utrzymywaniu w gotowości sił i środków ratownictwa życia na morzu oraz współdziałają podczas akcji poszukiwawczych i ratowniczych z innymi jednostkami ratowniczymi, a także jednostkami z innych państw.

W związku z powyższym Podatnik jest ujęty w "Planie akcji poszukiwawczych i ratowniczych" zatwierdzonym przez Ministra Infrastruktury w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministrem Obrony Narodowej.

W ramach realizacji powyższych zadań, w zależności od potrzeb, mogą być wykorzystane wszystkie rodzaje jednostek pływających Podatnika. Charakter realizowanych zadań powoduje obowiązek utrzymania jednostek pływających w stałej gotowości. Wiąże się to m.in. z potrzebą magazynowania części zakupionego paliwa żeglugowego.

Pytanie:

Czy przy zakupie paliwa do opisanych wyżej statków jest zasadne zastosowanie stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10b ustawy o VAT?

Jak należy zinterpretować przepis art. 83 ust. 1 pkt 10b ustawy o VAT, a w szczególności, jak należy rozumieć określenie "dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków" i zinterpretowanie słowa "bezpośrednio" oraz jak należy rozumieć określenie "statków używanych do ratownictwa lub udzielania pomocy na morzu" w sytuacji, kiedy dana jednostka pływająca nie jest używana tylko i wyłącznie do ratownictwa, lecz wykonuje także inne zadania z zakresu ochrony granicy państwowej?

Stanowisko podatnika:

Podatnik stoi na stanowisku, że zasadne jest zastosowanie stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10 b ustawy o VAT w przypadku paliwa żeglugowego zakupywanego do wszystkich jednostek pływających Podatnika, zarówno przy tankowaniu wprost na jednostki pływające, jak i do specjalnych zbiorników magazynowych. Podatnik uważa, że warunkiem zastosowania w/w przepisu jest, aby oprócz innych zadań statki były używane również do ratownictwa lub udzielania pomocy na morzu. Warunek ten jest spełniony w przypadku jednostek pływających Jednostki.

Ocena prawna:

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10 b ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych. Nie wskazano w tym przepisie stosownych symboli PKWiU, ustawa nie zawiera również wyjaśnienia, jak należy rozumieć zwrot "statki używane do ratownictwa ...".

Dla rozstrzygnięcia, czy w sprawie podatnika ma zastosowanie art. 83 ust. 1 pkt 10 b ustawy o VAT należy prześledzić przepisy, w oparciu o które jednostka wykonuje swoje zadania statutowe oraz zadania dodatkowe.

Podatnik został powołany stosownym rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Zadania, do których powołany jest Podatnik określają przepisy art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1990 roku o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1399 ze zm.). Zgodnie z tymi przepisami Podatnik została powołany do ochrony granicy państwowej na lądzie i na morzu oraz do kontroli ruchu granicznego, szczegółowy zakres zadań określa art. 1 ust. 2 ustawy.

Natomiast do zadań polegających na poszukiwaniu i ratowaniu każdej osoby znajdującej się w niebezpieczeństwie na morzu, mocą ustawy z dnia 9 listopada 2000 roku (Dz. U. Nr 109, poz. 1156 ze zm.) o bezpieczeństwie morskim, została powołana Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (Służba SAR).

W myśl art. 43 ust. 1 w/w ustawy o bezpieczeństwie morskim, przy wykonywaniu zadań Służby SAR zobowiązane są współdziałać jednostki organizacyjne Marynarki Wojennej, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Policji, opieki zdrowotnej oraz inne jednostki będące w stanie udzielić pomocy.

Jak wynika z powyższych przepisów, Podatnik jest jednostką powołaną do ochrony granic na morzu oraz do kontroli ruchu granicznego, a dodatkowo, tak jak każda jednostka będąca w stanie udzielić pomocy - jest zobowiązana do współdziałania w akcjach poszukiwawczych i ratowniczych na morzu.

Zatem jednostki pływające Podatnika używane są przede wszystkim do wykonywania zadań określonych ustawą o Straży Granicznej, a dodatkowo, w razie zaistnienia takiej potrzeby, są używane do ratownictwa lub udzielania pomocy na morzu.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają czynności faktycznie wykonane. Zatem stawka podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10 b ustawy o VAT może mieć zastosowanie jedynie w sytuacji, gdy momencie dokonania zakupu można jednoznacznie stwierdzić, że towar służyć będzie zaopatrzeniu statków używanych do ratownictwa lub udzielania pomocy. W opisanej przez Jednostkę sprawie, w chwili dokonania zakupu paliwa nie można jednoznacznie stwierdzić, czy i w jakim okresie będzie ono zużyte przez należące do Podatnika jednostki pływające dla celów ratownictwa lub udzielania pomocy w ramach współdziałania ze Służbą SAR.

W związku z powyższym, w ocenie tut. organu podatkowego, do dostawy paliwa służącego zaopatrzeniu statków należących do Podatnika nie ma zastosowania art. 83 ust. 1 pkt 10 b ustawy o podatku od towarów i usług, zatem dostawa podlega opodatkowaniu stawką 22%.

W tym stanie faktycznym i prawnym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, że stanowisko podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 18.02.2005 roku jest nieprawidłowe.

Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku