- Interpretacja - ŁUS-III-2-443/62/05/AMM

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.06.2005, sygn. ŁUS-III-2-443/62/05/AMM, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z wniosku Spółki X o udzielenie pisemnej interpretacji wynika, iż Podatnik celem zwiększenia sprzedaży podejmuje różne kampanie promujące produkty (np. sprzedaż premiowa, konkursy wiedzy o produktach). Kampanie kierowane są do odbiorców produktów Spółki, a ich całościową obsługę Spółka powierza wyspecjalizowanej agencji reklamowej zawierając w tym celu stosowną umowę.

Spółka załączyła do wniosku przykładową umowę zawartą z agencją reklamową. Przedmiotem tej umowy jest wykonanie przez agencję na rzecz Spółki usługi marketingowej polegającej na:
#9679; opracowanie koncepcji promocji dla sklepów detalicznych (punktów sprzedaży) pt. "Startuj do nagrody - szybka reakcja - duża atrakcja",
#9679; opracowaniu projektów graficznych oraz tekstów,
#9679; opracowanie regulaminu promocji, stanowiącego załącznik do umowy,
#9679; składzie i druku materiałów poligraficznych,
#9679; obsłudze promocji, w tym:
- wykonaniu mailingu do punktów sprzedaży z informacją o promocji na podstawie otrzymanej od Spółki bazy adresowej,
- przyjmowaniu formularzy zgłoszeń oraz kopii faktur zakupu,
- telemarketingu wspomagającym,
- opracowaniu i uaktualnianiu bazy uczestników,
- przyjmowaniu formularzy rozliczeń i zamówień na nagrody, weryfikacji formularzy zamówień,
- opracowaniu tabeli wyników od 1 do 100,
- wyborze i zakupie, konfekcjonowaniu i dystrybucji nagród (przez firmę kurierską),
- obsłudze ewentualnych reklamacji,
- raporcie o przebiegu promocji.
Strony w umowie postanowiły, iż całość zakresu usług objętych umową wykonawca (agencja reklamowa) wykona we własnym imieniu, skutkiem czego ponosi pełną odpowiedzialność za przeprowadzenie wszystkich czynności wynikających z przepisów podatku VAT oraz podatku dochodowego. Zgodnie z załącznikiem do umowy, wykonawca (agencja reklamowa) w ramach kampanii m.in. zakupuje i wydaje we własnym imieniu zwycięzcom konkursu nagrody - bony Sodexo oraz ekspresy do kawy.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym, Podatnik ma pytanie: czy stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje mu odliczenie podatku naliczonego VAT z faktur zakupu usług reklamowych (marketingowych) związanych z organizacją promocji produktów Spółki prowadzoną przez wyspecjalizowaną agencję reklamową.

Zdaniem Podatnika, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących w/w usługę marketingową. Stosownie bowiem do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jak Spółka wskazuje we wniosku - zakup w/w usługi reklamowej (marketingowej) służy wyłącznie sprzedaży opodatkowanej Podatnika.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z w/w przepisów wynika, iż dla stwierdzenia, że Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług konieczne jest ustalenie związku pomiędzy nabywanymi towarami i usługami, a osiąganiem przez Podatnika obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Opisane we wniosku usługi reklamowe (marketingowe) zakupione od wyspecjalizowanych agencji reklamowych, a mające na celu zwiększenie sprzedaży produktów Podatnika należy uznać za wykorzystywane do czynności opodatkowanych (sprzedaży towarów opodatkowanej podatkiem od towarów i usług). A zatem, Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez Podatnika od agencji reklamowej w związku z przeprowadzeniem promocji produktów Spółki - oczywiście z uwzględnieniem zasad przewidzianych w art. 86 i następnych ustawy o podatku od towarów i usług.

Łódzki Urząd Skarbowy