POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-49-2-GK/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.05.2005, sygn. PP/443-49-2-GK/05, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki w zakresie dokumentowania i wykazania w deklaracji dla celów podatku od towarów i usług obrotu i kwot podatku z tytułu wykonywanych czynności, przedstawione w piśmie z dnia 21 marca 2005r., jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 21 marca 2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 23 marca 2005r.), Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka planuje zakup maszyny wraz z montażem, uruchomieniem, przeszkoleniem i transportem z terytorium Wspólnoty Europejskiej. Kontrahent Spółki nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka dokonuje przedpłaty w wysokości 20% ceny przed dokonaniem dostawy.

Spółka zadała pytanie jak należy udokumentować przedmiotową transakcję oraz w jaki sposób wykazań w deklaracji dla celów podatku od towarów i usług. W opinii podatnika należy wystawić fakturę wewnętrzną, oraz ująć ww. transakcję w poz. 32, 33, oraz 41 i 42 deklaracji dla celów podatku od towarów i usług VAT - 7.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje co następuje:

Na wstępie należy podkreślić, iż tut. organ podatkowy w postanowieniu z dnia 20 maja 2005 r. nr PP/443-44-2-GK/05 stwierdził, iż w opisanym stanie faktycznym dojdzie do dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej "ustawą", natomiast postanowieniem z dnia 20 maja 2005 r. nr PP-443-48-2-GK/05 stwierdzono, iż podstawą opodatkowania będzie cała kwota należna sprzedawcy.

Wobec powyższego brak jest podstaw do rozpoznawania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług. Cała kwota należna sprzedawcy winna być potraktowana jako podstawa opodatkowania przedmiotowej dostawy. W opinii tut. organu podatkowego wszystkie czynności wykonywane przez dostawcę są związane bezpośrednio z realizowaną dostawą towarów, dlatego też nie należy w sposób sztuczny dzielić transakcji na poszczególne elementy. Za takim stanowiskiem przemawia, również brzmienie art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, który stanowi, iż miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem. Z powyższego wynika, iż całość czynności jest sklasyfikowana jako dostawa towarów. Zatem w deklaracji podatkowej dla celów podatku od towarów i usług VAT - 7 obrót i kwotę podatku należnego należy wykazać w części C2 w pozycjach 34 i 35 "Dostawa towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca" oraz w części D2 w pozycjach 41 i 42 "Nabycie towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych", jeśli Podatnikowi na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług przysługuje odliczenie.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy w przypadku m.in. dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Zatem w przedstawionym stanie faktycznym Spółka będzie zobowiązana do wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej dokonanie przedmiotowej transakcji.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.

Opolski Urząd Skarbowy