POSTANOWIENIE - Interpretacja - IIUSPP/443/36/36/24729/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.05.2005, sygn. IIUSPP/443/36/36/24729/2005, Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko Podatnika XXX , przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej opodatkowania czynności, polegających na publikowaniu w czasopiśmie tekstu dostarczonego przez podmiot gospodarczy i nieodpłatnym przekazaniu tego czasopisma anonimowym odbiorcom jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismami z dnia 3 marca 2005 r. i 9 marca 2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 17 marca 2005 r. i 23 marca 2005 r.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowa lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego, uzupełnionego pismami z dnia 17.03.05 i 23.03.05. wynika, że Podatnik prowadzi działalność polegającą m.in. na tym, że wydaje i bezpłatnie rozprowadza wśród anonimowych odbiorców czasopismo zawierające reklamowe i informacyjne materiały podmiotów gospodarczych. Źródłem przychodów spółki, podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest usługa polegająca na opublikowaniu w czasopiśmie tekstu dostarczonego przez podmiot gospodarczy i nieodpłatnym rozprowadzeniu tego czasopisma.

W związku z powyższym wątpliwość Spółki budzi fakt, czy opodatkowana powinna być również czynność polegająca na nieodpłatnym przekazaniu czasopisma anonimowym odbiorcom.

Analizując przepisy prawne mające zastosowanie w niniejszej sprawie Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, iż czynności wykonywane przez Podatnika, polegające na wydawaniu czasopisma i publikowaniu w nim tekstu zawierającego reklamowe i informacyjne materiały podmiotów gospodarczych, dostarczonych uprzednio przez te podmioty, a następnie nieodpłatnym przekazaniu tego czasopisma anonimowym odbiorcom, klasyfikowane wg oświadczenia Podatnika załączonego do niniejszego wniosku jako usługi reklamowe PKWiU 70.40, świadczone odpłatnie na terytorium kraju, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Mając na uwadze powyższe, jak również zapytanie Podatnika, czy opodatkowana winna być również czynność polegająca na nieodpłatnym przekazaniu czasopisma anonimowym odbiorcom - Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że w opisanym przypadku nie ma znaczenia, że dokonującym zapłaty nie jest bezpośredni odbiorca czasopisma lecz zleceniodawca usługi reklamowej, w ramach której następuje przekazanie czasopisma anonimowym odbiorcom, gdyż podatek należny z tytułu wykonywania ww. czynności zostaje naliczony od wartości świadczonej usługi reklamowej. Sama czynność przekazania nie podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14 § 1 i § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach