
Temat interpretacji
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Spółka dokonuje dostaw tablic interaktywnych dla placówek oświatowych. W sprawie opodatkowania dostaw w/w sprzętu Podatnik zwracał się już do Naczelnika tut. Urzędu wnioskiem z dnia 02.11.2004 r. Zgodnie z opisem zawartym w tym wniosku tablica interaktywna jest urządzeniem elektronicznym, dla którego działania wymagany jest komputer stacjonarny lub przenośny połączony bezprzewodowo z tablicą oraz projektor multimedialny pośredniczący pomiędzy komputerem a tablicą. Specjalne elektroniczne pióro dostarczane wraz z tablicą pozwala na obsługę dowolnego programu uruchamianego na komputerze a jednocześnie własne oprogramowanie tablicy zezwala na sporządzanie notatek i zapisywanie ich w pamięci. Tablica interaktywna działa w połączeniu z komputerem, ale ma również własne oprogramowanie i służy do przetwarzania danych.
Zdaniem Podatnika do dostaw w/w sprzętu zastosowanie ma obniżona do wysokości 0% stawka podatku od towarów i usług, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). We wniosku z dnia 23.02.2005 r. Podatnik dodał, iż Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi sklasyfikował tablice interaktywne w grupowaniu 30.02.12 PKWiU, tym samym, w którym znajdują się monitory i drukarki wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.
W ocenie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stanowisko Podatnika nie znajduje podstaw w obowiązujących przepisach prawa podatkowego.
Zgodnie z powołanym art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:
a) dla placówek oświatowych,
b) dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym
- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.
W cytowanej ustawie o podatku od towarów i usług w załączniku nr 8 podano wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26.
Załącznik ten wymienia:
jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
drukarki,
skanery,
urządzenia komputerowe do pism Braille"a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).
Zgodnie zg art. 83 ust. 14 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, dokonujący dostawy ww. sprzętu komputerowego stosuje stawkę 0% pod warunkiem:
posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit.a;
posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami- w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit.b.
Na podstawie ust. 15 powołanego art. 83, dostawca obowiązany jest przekazać kopie dokumentów, o których mowa w ust. 14 do właściwego urzędu skarbowego.
Z powyższego wynika, iż nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany stawką podatku VAT w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie nie wymienione w załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego oraz usługi związane z ich montażem będą opodatkowane stawką podstawową VAT, czyli 22%.
W związku z tym dostawa tablic interaktywnych, opisanych przez podatnika, dla placówek oświatowych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%. Fakt zaś zaliczenia tych urządzeń do tego samego grupowania PKWiU, co inne urządzenia wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, pozostaje bez wpływu na wysokość opodatkowania. Z treści cyt. załącznika nr 8 do ustawy o VAT wynika, że ustawodawca nie określił zakresu urządzeń opodatkowanych obniżoną stawką podatku w powiązaniu z konkretnymi grupowaniami statystycznymi, lecz wymienił te urządzenia z nazwy.
Mając powyższe na uwadze Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie podtrzymuje swoje stanowisko zawarte w piśmie z dnia 30.12.2004 r. nr 1MUS-1471/NUR2/443-637/04/ST, stanowiącym odpowiedź na cytowany na wstępie wniosek z dnia 02.11.2004 r. i w konsekwencji postanowił jak na wstępie.
