
Temat interpretacji
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, mając na uwadze obowiązujący stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lublińcu stwierdza co następuje:
Kwestia opodatkowania podatkiem od towarów i usług jednostek samorządu terytorialnego została uregulowana na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zwolnienie określone tym przepisem obejmuje wszystkie czynności jednostek samorządu terytorialnego związane z wykonywaniem zadań publicznych (zarówno tzw. zadań własnych, jak i zadań zleconych), za wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, pomimo tego, że za korzystanie z tych zezwoleń mogą pobierać opłaty. Obowiązek w tym zakresie został nałożony na podstawie odrębnych przepisów, w konsekwencji oznacza to, iż czynność wydania decyzji administracyjnej będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, że usługi wydawania w formie decyzji administracyjnej zarówno zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, jak i zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, na remont dróg, na usunięcie drzew i krzewów, zgodnie z ww. § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług będą zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.
W związku z powyższym stanowisko jednostki w zakresie nie podlegania opodatkowaniu czynności związanych z wydawaniem zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, na remont dróg, na usunięcie drzew i krzewów - należy uznać za nieprawidłowe.
