POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-30/2/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.04.2005, sygn. PP/443-30/2/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (teks jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 08.03.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


Zgodnie z art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wnioskiem złożonym w tut. Organie w dniu O8.03.2005 r. zwrócił się Pan o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania prawa podatkowego w sprawie właściwej stawki VAT dla materiałów tj. okna, drzwi, rolety, bramy garażowe, użytych do wykonania usługi remontowo budowlanej w budynku mieszkalnym obejmującej: usunięcie starej stolarki oraz montaż i uszczelnienie nowej, montaż parapetów, rolet, obrobienie szpalet, montaż bramy jako wejścia do budynku.
Zgodnie z Pana stanowiskiem, usługi remontowo budowlane w budynku mieszkalnym z użyciem ww. materiałów podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7%.
Istotnym dla rozstrzygnięcia kwestii opodatkowania czynności wykonywanych przez Pana polegających na sprzedaży okien, drzwi, rolet, bram wraz z ich montażem, jest ustalenie, czy czynności te stanowią w świetle przepisów o statystyce publicznej świadczenie usług czy też dostawę towarów.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.
Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa zarówno towary (art. 2 pkt 6) jak i usługi (art. 8 ust. 3) identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Zasady określone w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w tym zakresie nie różnią się zatem od analogicznych rozwiązań jakie obowiązywały przez cały okres obowiązywania ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Zatem, podobnie jak przed 1 maja 2004 r. tak i obecnie, o tym czy materiał może wchodzić do wartości usługi, czy też mamy do czynienia z wykonywaniemusług i dostawą towaru, decyduje rodzaj czynności i etap na jakim jest ta czynność wykonana, z czym związana jest określona klasyfikacja.
Pamiętać również należy o tym, że podobnie jak to było w przepisach obowiązujących przed 1 maja 2004 r. również obecnie, każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji) oraz prawidłowego jego opodatkowania. Powyższe musi także uwzględnić zakres zawartych umów, w których strony w szczególności precyzują przedmiot sprzedaży (dostawa towarów i świadczenie usług, względnie tylko dostawa towarów lub świadczenie usług). W zakresie klasyfikacji obowiązują dla potrzeb podatkowych klasyfikacje obowiązujące na dzień przed wejściem w życie ustawy, tj. na dzień 19 kwietnia 2004 r. (art. 41 ust. 14 ustawy). Ustawa weszła w życie 20 kwietnia 2004 r. a tylko niektóre jej przepisy weszły w życie 1 maja 2004 r.
Podkreślenia wymaga, że zgodnie z generalnym trójpodziałem działalności gospodarczej, działalność ta dzieli się na trzy główne grupy: produkcja, usługi i handel.
Zauważyć przy tym należy, iż wg posiadanych przez tut. Organ informacji organa statystyczne kwalifikują dokonywaną przez producenta sprzedaż np. okien, drzwi itp. jako ich dostawę (stawka podatku w wysokości 22%), a nie świadczenie usług (stawka podatku w wysokości 7% w zakresie robót wymienionych w art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy).
Pod pojęciem dostawy w tym przypadku należy rozumieć także roboty instalacyjne, wykonywane przez producenta wyrobu siłami własnymi.
W świetle powyższego należy stosować stawkę podatku od towarów i usług właściwą dla dostawy tego towaru (okien, drzwi) tj. stawkę podatku w wysokości 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast w przypadku, gdy montażu dokonuje firma usługowa, która nie jest producentem lub dystrybutorem montowanych okien, drzwi i czynność ta zgodnie z klasyfikacjami statystycznymi zaliczona jest do usług (PKWiU 45) - podlega opodatkowaniu stawką obniżoną, w wysokości 7 % zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług tj. w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Roboty instalacyjne wykonywane przez sprzedawcę detalicznego, jako usługa związana ze sprzedażą określonego wyrobu, klasyfikowane są jak handel detaliczny w odpowiednim grupowaniu działu PKW i U 52.
Od zasad powyżej przedstawionych, od dnia 15 lutego 2005 r. istnieje pewne odstępstwo. Z tym dniem weszło bowiem w życie opublikowane w dniu 31 stycznia 2005 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 17, poz. 150). Na mocy tego rozporządzenia w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) dodano poz.19, zgodnie z którą- stawkę 7% stosuje się do montażu okien i drzwi przez producenta tych towarów, dokonywanego w obiektach PKOB 111, 112 oraz ex 113, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy oraz w budynkach zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130), takich jak: domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.
Unormowanie to wskazuje, że usługa montażu okien i drzwi przez ich producenta, a zatem również z użyciem własnego materiału (czyli wyprodukowanych we własnym zakresie drzwi i okien), traktowana jest całościowo i w przypadku gdy wykonywana jest w wyżej wymienionych obiektach, objęta jest stawką 7%. Powyższe dotyczy również bramy zakwalifikowanej do grupowania 20.30.11-53.30 oraz rolet zakwalifikowanych do grupowania 20.30.11-10.72 ponieważ są one w PKW i U kwalifikowane łącznie z drzwiami i oknami.
Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie uznaje przedstawione przez Pana stanowisko w zakresie opodatkowania usług remontowo - budowlanych wykonywanych w budynku mieszkalnym za prawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

POUCZENIE
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika tut. Organu w terminie 7 dnia od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie