P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1437/ZI/443/235/KO/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.06.2005, sygn. 1437/ZI/443/235/KO/05, Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a, art. 216 §. 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /Dz. U. 137 poz. 926 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym dnia 20 maja 2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego za prawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 232 Kodeksu pracy, pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych nieodpłatnie odpowiednie posiłki i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Szczegółowe zasady realizacji tego obowiązku określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów.

Z przepisów powołanego Rozporządzenia wynika, że jeśli pracodawca nie ma możliwości wydawania posiłków, ze względu na rodzaj wykonywanej przez pracownika pracy lub ze względów organizacyjnych, może zapewnić w czasie pracy m.in. przyrządzanie posiłków przez pracownika we własnym zakresie z otrzymanych produktów (§ 2 ust. 2 rozporządzenia). Przepisy nie wskazują jednocześnie, jak należy rozumieć "otrzymanie" produktów przez podatnika, wobec czego należy uznać, że prawidłowa jest każda forma organizacji, w której pracownik produkty otrzymuje nieodpłatnie.

Tym samym należy uznać, iż przekazanie przez Stronę konserw mięsnych spełnia wymóg zapewnienia określonym grupom pracowników posiłku profilaktycznego.

Jak wynika z obowiązujących przepisów prawa podatkowego oraz wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 stycznia 2002r. (sygn. Akt I SA/Ka 2356/00) realizowanie na rzecz pracownika przez pracodawcę, na mocy obligujących go przepisów prawa pracy, świadczeń mających charakter wydania towarów na cele osobiste pracowników nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż podstawy tych świadczeń nie stanowi przejaw autonomii woli stron, a obowiązek wynikający z prawa pracy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż przekazanie przez Spółkę posiłku profilaktycznego wynika z obowiązujących przepisów prawa pracy. W związku z tym, przekazanie produktów służących do przygotowania posiłków we własnym zakresie (konserwy mięsne) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nie oznacza to jednak, że podatek naliczony z tytułu zakupu konserw mięsnych nie podlega odliczeniu od podatku należnego.

W tej sytuacji zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535/ odliczenie podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych.

Podatnik realizujący sprzedaż opodatkowaną nie traci prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów, w które zgodnie z przepisami prawa pracy ma obowiązek wyposażyć pracowników, gdyż ich zakup bezpośrednio służy działalności opodatkowanej. Reasumując, zakup przedmiotowych konserw, jako posiłków regeneracyjnych, których obowiązek wydania pracownikom wynika z przepisów Kodeksu pracy stanowi podstawę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie przedmiotowych konserw.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek