Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko ... - Interpretacja - PSUS/PPO I/443/ 82 - 3 / 05 /MK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.04.2005, sygn. PSUS/PPO I/443/ 82 - 3 / 05 /MK, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione w punkcie 3 wniosku z dnia 14.02.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad odliczania podatku naliczonego od zakupów administracyjnych nie dających się bezpośrednio przypisać do sprzedaży zgodnie z wyliczoną wcześniej proporcją, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.02.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 wymienionej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.

Spółka w swojej działalności zajmuje się programowaniem robotów i sterowników przemysłowych. Incydentalnie prowadzi również specjalistyczne szkolenia zakwalifikowane do sprzedaży zwolnionej od podatku od towarów i usług. Proporcja obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo wyliczona na koniec 2004 roku wyniosła 97,25% - po zaokrągleniu 98%. W 2004 r. podatek naliczony od zakupów administracyjnych, których nie można bezpośrednio przypisać do sprzedaży rozliczany był według proporcji 95% uzgodnionej z Naczelnikiem Urzędu Skarbowego.

Spółka zwraca się z pytaniem, czy w każdym miesiącu powinna odliczać podatek naliczony od zakupów administracyjnych zgodnie z wyliczoną wcześniej proporcją, czy tylko w tych miesiącach, w których występuje sprzedaż zwolniona?

Zdaniem Spółki, podatek naliczony od zakupów administracyjnych nie dających się bezpośrednio przypisać do sprzedaży powinna ona rozliczać z wyliczonej proporcji tylko w miesiącach, w których występuje sprzedaż zwolniona. W pozostałych miesiącach ma prawo odliczenia podatku naliczonego w 100%.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepis art. 90 ust. 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Wymieniony przepis należy rozpatrywać w powiązaniu z ogólną zasadą wynikającą z przepisu z art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którą podatnik może zmniejszyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego, związaną ze sprzedażą opodatkowaną oraz innymi czynnościami, które uprawniają do odliczenia podatku naliczonego.

Podatnik w swojej działalności powinien więc dążyć do przypisania konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Przy jednoczesnej jednak sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku, zawsze będzie istniała kategoria zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży. Do kategorii tej zaliczyć można wydatki administracyjne.

W takich sytuacjach, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa powyżej, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego tylko o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z powyższych przepisów wynika, iż odliczanie podatku naliczonego zgodnie z ustaloną wcześniej proporcją powinno mieć miejsce tylko w miesiącach (zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy okresem obrachunkowym w podatku od towarów i usług jest miesiąc), w których występuje zarówno sprzedaż opodatkowana, jak i zwolniona od podatku. W pozostałych miesiącach, w których występuje tylko sprzedaż opodatkowana, podatnik ma prawo do odliczania podatku naliczonego od zakupów administracyjnych w 100%.

Niniejsze postanowienie - na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sos­nowcu.

Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu