POSTANOWIENIE - Interpretacja - IV/443/101/I/05/ZD

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.11.2005, sygn. IV/443/101/I/05/ZD, Drugi Urząd Skarbowy w Zielonej Górze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14 a § 1 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze w nawiązaniu do wniosku dot. udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

1. w podatku od towarów i usług w części dotyczącej wysokości podatku VAT naliczanego na fakturze przy sprzedaży samochodu zaliczonego do środków trwałych, oraz wysokości podatku VAT odprowadzanego z tytułu tej sprzedaży do urzędu skarbowego uznaje, iż zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko, iż Strona winna z tytułu sprzedaży samochodu będącego środkiem trwałym odprowadzić do urzędu skarbowego zgodnie z art. 43 ust, 1 pkt. 2 ustawy o VAT podatek VAT w takiej wysokości w jakiej miała prawo do odliczenia tj. stanowiącej iloraz sprzedaży opodatkowanej netto z ostatnich 6 -ciu miesięcy przed zakupem samochodu do sprzedaży ogółem netto z ostatnich 6 - ciu miesięcy który wyniósł 25,97% jest nieprawidłowe.
2. w podatku dochodowym od osób fizycznych - uznaje za nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

Dnia 07.09.2005r. wpłynął do tut. Urzędu Skarbowego wniosek X uzupełniony pismem z dnia 24.11.2005r. o udzielenie odpowiedzi w przedmiocie podatku od towarów i usług m.in. w części dotyczącej wysokości podatku VAT naliczanego na fakturze przy sprzedaży samochodu zaliczonego do środków trwałych, oraz wysokości podatku VAT odprowadzanego z tytułu tej sprzedaży do urzędu skarbowego.

Z przedstawionego w w/w wniosku stanu faktycznego wynika, iż dnia 15.07.1999r. Strona zakupiła samochód ciężarowy Renault Kangoo, który zamierza sprzedać w 2005r. Samochód był używany dłużej niż 6 m-cy.

Tego samego dnia samochód został zarejestrowany, przekazany do użytku i wprowadzony do ewidencji środków trwałych. W ostatnich 6-ciu miesiącach przed zakupem samochodu Strona dokonywała sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej.

Zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług Strona odliczyła podatek VAT od zakupu samochodu w wysokości jaka wynikała z wyliczenia, opodatkowane zakupy towarów i usług zaliczanych do środków trwałych, związanych ze sprzedażą zwolnioną od podatku od towarów i usług oraz opodatkowaną pomnożoną przez stosunek sprzedaży opodatkowanej netto z ostatnich 6- ciu miesięcy do sprzedaży ogółem netto z ostatnich 6 - ciu miesięcy który wyniósł, jak podaje Strona, 25,97%. W związku z powyższym Strona z kwoty podatku naliczonego na fakturze 7.593,61 zł odliczyła kwotę 1.972,00 zł, a różnica nie odliczonego podatku powiększyła u Strony wartość środka trwałego.

W świetle opisanego stanu faktycznego Strona posiada wątpliwość w jakiej wysokości w momencie sprzedaży samochodu naliczy podatek VAT na fakturze i w jakiej wysokości odprowadzi podatek należny VAT do Urzędu Skarbowego.

Z uwagi na fakt, iż przy nabyciu w/w samochodu Strona odliczyła podatek naliczony od w/w zakupów tylko w części tj. 25,97% , a podatek VAT w wysokości 74, 03% tj. w kwocie 5.621,61 nie był odliczony Strona uważa, iż zgodnie z obowiązującą w 1999r. ustawą nie miała ona prawa do odliczenia podatku VAT ze względu na dokonywanie sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej.

W związku z powyższym Strona uważa, iż powinna odprowadzić do urzędu skarbowego podatek VAT w takiej wysokości w jakiej miała prawo do odliczenia powołując się przy tym na art. 43 ust, 1 pkt. 2 ustawy o VAT zgodnie z którym zwalnia się dostawę towarów używanych pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych podatnik uważa, iż w/w różnica podatku VAT , (tj. 74,03 % ) powinna stanowić przychód z działalności gospodarczej.

Uwzględniając powyższe tut. Organ podatkowy zważył co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (...).

Ust. 4 art. 29 stanowi, iż obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z art. 41 ust 1 w/cyt ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust 1, nie mających w przedmiotowym przypadku zastosowania. Zarówno w treści w/cyt. ustawy, jak i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (DZ. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) ustawodawca nie przewidział innej niż podstawowa stawki podatku oraz zwolnienia z tytułu dostawy towaru na terytorium kraju samochodu ciężarowego stanowiącego środek trwały podatnika, z tytułu nabycia którego przysługiwało podatnikowi obniżenie podatku należnego.

Z powyższego wynika, iż w przypadku sprzedaży samochodu ciężarowego stanowiącego środek trwały Podatnika zastosowanie ma stawka podatku w wys. 22%, zatem podatek należny z tytułu sprzedaży samochodu będzie stanowić 22% podstawy opodatkowania tj. kwoty należnej z tytułu sprzedaży pomniejszonej o kwotę należnego podatku.

W przedmiotowym przypadku nie będzie miało zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust, 1 pkt. 2, gdyż w myśl tego przepisu zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a w przypadku Strony przy nabyciu w/w samochodu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Nie będzie miało również zastosowania w stosunku do w/w sprzedaży zwolnienie, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt. 5 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005r. Nr 102 poz 860), gdyż zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy, a Strona nie korzystała z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu ciężarowego marki Renault Kangoo na podstawie w/w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), lecz wobec nabycia tego samochodu w roku 1999 odliczenia z tego tytułu dokonała na podstawie art. 19 ust. 1 i art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 11 poz. 50 ze zm.) obowiązującej do dnia 30 kwietnia 2004r. Zatem zwolnienie wynikające z § 8 ust. 1 pkt. 5 cyt. rozporządzenia nie będzie miało w tym przypadku zastosowania.

W związku z faktem, iż sugerowana we wniosku różnica podatku VAT nie wystąpi - nie wystąpi też sugerowany we wniosku przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Naczelnika tut. Urzędu oparte jest na oświadczeniu podatnika oraz przedstawionym przez niego stanie faktycznym. Mając na uwadze ww. przepisy prawa oraz sytuację prawną, wynikającą z oświadczenia podatnika, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze stwierdza w świetle powyższego, iż stanowisko Strony jest nieprawidłowe.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż:
- interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia,
- interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast tut. Organ podatkowy oraz organ kontroli skarbowej właściwy dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Zielonej Górze