Gmina jest właścicielem nieruchomości gruntowej, która w ewidencji gruntów oznaczona jest jako rola, natomiast zgodnie z zapisem w miejscowym planie z... - Interpretacja - PP.443/1/145/62/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.11.2005, sygn. PP.443/1/145/62/05, Urząd Skarbowy w Lubinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Gmina jest właścicielem nieruchomości gruntowej, która w ewidencji gruntów oznaczona jest jako rola, natomiast zgodnie z zapisem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta przeznaczony jest pod zabudowę na cele usługowo handlowe. Zgodnie z informacją zawartą w złożonym wniosku - dla określenia przeznaczenia gruntu decydujące znaczenie ma zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a nie figurujący zapis w ewidencji gruntów. Mając na uwadze powyższe, Gmina zwraca się z zapytaniem:
- czy oddanie w użytkowanie wieczyste opisanego wyżej gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też korzysta ze zwolnienia na podstawie § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11.10.2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 2277).
W związku ze złożonym przez Podatnika wnioskiem, informuję, iż prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały zasadniczo w przepisach Kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity - Dz. U. z 2000 r., Nr 46, poz. 543 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 232 Kodeksu cywilnego, grunty stanowiące własność Skarbu Państwa a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność gmin lub ich związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku do towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu, i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług, w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., które zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podstawową stawką w wys. 22%
Ponadto za właściwe należy uznać stanowisko Podatnika, zgodnie z którym opisana wyżej czynność przekazania w użytkowanie wieczyste nie korzysta ze zwolnienia w podatku VAT na podstawie § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11.10.2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z powołanym przepisem zwalnia się od podatku oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele rolnicze.
Mając na uwadze zawartą w złożonym wniosku informację, zgodnie z którą decydujące znaczenie ma zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a nie figurujący zapis w ewidencji gruntów - przepis powyższy nie znajduje w opisanej sytuacji zastosowania.

Urząd Skarbowy w Lubinie