Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - N... - Interpretacja - USIV/II/443-1/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.02.2005, sygn. USIV/II/443-1/05, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04.01.2005 r. o udzielenie pisemnej informacji w sprawie stawki podatku od towarów i usług właściwej dla sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu niezabudowanego, który w planie zagospodarowania przestrzennego oznaczony jest:
- zapisem "Z" tzn. zieleń urządzona oraz urządzenia sportu i rekreacji o charakterze publicznym oraz międzydzielnicowe ciągi piesze,
- zapisem "US" tzn. ośrodek dzielnicowy usług rekreacyjno-sportowych
- uznaje stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Jednostka w m-cu XII 2004 r. dokonała sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej niezabudowanej na rzecz jednostki budżetowej.

Część sprzedanego gruntu w planie zagospodarowania przestrzennego oznaczona jest jako "Z" tzn. zieleń urządzona oraz urządzenia sportu i rekreacji o charakterze publicznym oraz międzydzielnicowe ciągi piesze. Na gruncie tym w momencie sprzedaży znajdowała się dziko rosnąca trawa, nieruchomość nie posiadała żadnego pozwolenia na budowę i dlatego też nie była sklasyfikowana wg PKOB.

Pozostały sprzedany grunt oznaczony jest jako "US" tzn. ośrodek dzielnicowy usług rekreacyjno-sportowych z ograniczoną wysokością zabudowy max. do 4 kondygnacji.

Według Jednostki sprzedaż prawa wieczystego użytkowania części gruntu oznaczonego jako "zieleń urządzona oraz urządzenia sportu i rekreacji o charakterze publicznym oraz międzydzielnicowe ciągi piesze", na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jest zwolniona od podatku VAT. Zaś sprzedaż prawa wieczystego użytkowania pozostałego gruntu podlega opodatkowaniu wg 22% stawki podatku VAT.

Powołany przez Stronę art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), nie ma zastosowania do czynności zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntów.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwolniona jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu nie jest dostawą towaru. Jest to przeniesienie praw na rzecz innego podmiotu, a tym samym świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Przez świadczenie usług, w świetle tego przepisu, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również m.in. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności.

Dokonane przez Jednostkę zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego ma powstać zarówno zieleń urządzona, urządzenia sportu i rekreacji, ciągi piesze jak również ośrodek usług rekreacyjno-sportowych, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu stawką w wys. 22%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy w Olsztynie