Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust.... - Interpretacja - US-PP/443/71/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.12.2005, sygn. US-PP/443/71/05, Urząd Skarbowy w Sanoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek Samodzielnego Publicznego Gminnego ZOZ z dnia 10.11.2005 r. złożony do tut. organu podatkowego w dniu 15.11.2005 r. o interpretację zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku po wnikliwej analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, iż nie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w zakresie zakupu specjalistycznego sprzętu rehabilitacyjnego współfinansowanego przez PFRON, gdyż sprzęt przeznaczony jest do realizacji usług medycznych zwolnionych przedmiotowo z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Samodzielny Publiczny Gminny ZOZ zwrócił się w dniu 15.11.2005 r. z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny podatnik podaje, iż w roku 2004 zakupił specjalistyczny sprzęt rehabilitacyjny - współfinansowany z PFRON - wykorzystywany w gabinetach rehabilitacji w stosunku do którego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego nie skorzystał z możliwości odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, gdyż przedmiot inwestycji służy realizacji wyłącznie usług medycznych zwolnionych przedmiotowo z podatku VAT. Biorąc pod uwagę powyższe SPG ZOZ wnosi o udzielenia odpowiedzi: Czy zakład rzeczywiście nie posiadał możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego w przypadku zakupu sprzętu rehabilitacyjnego? SPG ZOZ przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdza, iż nie odliczał podatku VAT od wyżej wymienioneych zakupów, gdyż sprzęt służy realizacji usług medycznych zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w przypadku których brak jest możliwości odzyskania podatku naliczonego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 cytowanej ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 10.11.2005 r. - data wpływu do urzędu 15.11.2005 r., dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego po analizie przedstawionego przez Samodzielny Publiczny Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie postanawia, uznać iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. Zgodnie z art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług zostały wymienione w przepisie art. 5 ust. 1 cytowanej ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport, import, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że realizacja przedmiotowej inwestycji nie będzie związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Biorąc pod uwagę powyższe skoro Samodzielny Publiczny Gminny ZOZ jako podatnik podatku VAT, realizując przedmiotową inwestycję, nabył towary - sprzęt rehabilitacyjny, które nie jest wykorzystywany do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu to nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego. Stąd też należy uznać stanowisko podatnika za prawidłowe, iż nie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w tej konkretnej sytuacji przy realizacji przedmiotowej inwestycji - tj. zakupu specjalistycznego sprzętu rehabilitacyjnego wykorzystywanego w gabinetach rehabilitacji. Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę jak i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji. Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie ul. Geodetów 1 za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sanoku w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia. Zażalenie na postanowienia zgodnie z art. 222 cytowanej Ustawy Ordynacja podatkowa, winno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz art. 9 ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) zażalenie i załączniki do zażalenia podlegają opłacie skarbowej w/g. stawki: 5,- zł od zażalenia i po 0,50 zł od załącznika do zażalenia.

Urząd Skarbowy w Sanoku