
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie na podstawie art. 14a § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w brzmieniu nadanym art. 127 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808), postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy:
- zawarte w piśmie z dnia 08.02.2005 r. znak PG-259/05 - jako nieprawidłowe,
- zawarte w piśmie z dnia 04.03.2005 r. znak PG-234/ /05, stanowiącym uzupełnienie do ww. pisma - jako prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 08.02.2005 r. znak PG-259/05, uzupełnionym pismem z dnia 04.03.2005 r. znak PG-234/ /05, Spółka zwróciła się z zapytaniem w kwestii wliczania otrzymanych dotacji do obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), oraz obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z zakupem środków trwałych związanych ze sprzedażą opodatkowaną, przedstawiając stan faktyczny:
Spółka otrzymała w III i IV
kwartale 2004 r. dotacje z funduszu PHARE i budżetu terenowego na zakup środków trwałych, służących działalności opodatkowanej, które to dotacje nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ww. ustawy.
W okresie od maja do grudnia 2004 r. Spółka wykonywała czynności opodatkowane oraz usługi zwolnione wymienione w poz. 3 załącznika nr 4 (dotyczy odsetek od udzielanych pracownikom pożyczek mieszkaniowych ze środków ZFŚS). W okresie ostatnich dwóch lat Spółka udzieliła:
- w 2003 r. - 36 pożyczek,
- w 2004 r. - 38 pożyczek.
W przedstawionym stanie faktycznym Spółka ma wątpliwości:
- czy do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę ww. otrzymanych dotacji w rozumieniu przepisów art. 90 ust. 7 powołanej wyżej ustawy,
- czy podlega korekcie podatek naliczony w związku z zakupem środków trwałych związanych ze sprzedażą opodatkowaną, czy dotyczyć powinna tylko podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług pozostałych, w części związanej jednocześnie z dwiema grupami czynności (a więc z czynnościami, od których przysługuje odliczenie VAT naliczonego, jak i z czynnościami, od których takie odliczenie nie przysługuje).
Zdaniem Spółki, jeżeli zakupiony środek trwały w całości służy do wykonywania czynności opodatkowanych, to otrzymane środki z funduszu PHARE i GFOŚiGW nie wywołują jakichkolwiek skutków w podatku od towarów i usług. Otrzymana kwota dotacji nie wpłynie na wysokość podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. Nie podlega również korekcie podatek VAT naliczony dotyczący nabycia środków trwałych związanych
ze sprzedażą opodatkowaną.
Analizując przedstawione wyżej okoliczności, tut. organ stwierdza, co następuje:
Ad. pkt 1).
Czynności polegające na udzielaniu pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zaliczane są do usług pośrednictwa finansowego i mieszczą się w kategorii usług sklasyfikowanych jako Usługi Pośrednictwa Finansowego Dział 65 do 67 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz pozycją 3 załącznika nr 4 ustawy objęte są zwolnieniem od podatku od towarów i usług.
Odsetki od pożyczek z ZFŚS, będące kwotą należną z tytułu udzielonych pożyczek, a tym samym obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ww. ustawy, rozumiane są jako obrót z tytułu świadczenia usług zwolnionych od podatku.
Art. 90 ust. 3 ustawy stanowi, ze proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Według art. 90 ust. 6 powołanej wyżej ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 w poz. 3, w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.
O uwzględnieniu tych czynności w obrocie decyduje częstotliwość ich podejmowania. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, sporadycznie oznacza "rzadko, od czasu do czasu, nieregularnie". Czynności sporadycznych nie może więc cechować jakakolwiek cykliczność podejmowania. Systematyczne udzielanie pożyczek (w ilości 36 - w 2003 r. i 38 - w 2004 r.) nie pozwala na uznanie tych czynności jako dokonywanych sporadycznie.
Powyższe wskazuje, że nie można ich pominąć przy obrotach do ustalenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 6 ustawy, a tym samym będzie tu miał zastosowanie art. 90 ust. 7 ustawy, według którego do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.
Tut. organ uznaje stanowisko Spółki w tej kwestii jako nieprawidłowe.
Ad. pkt 2).
Art. 86 ust. 1 powołanej wyżej ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Nabycie środków trwałych związanych z wykonywaniem czynności wyłącznie opodatkowanych, pozwala na odliczenie podatku naliczonego w całości, bez konieczności stosowania korekty podatku naliczonego, wskazanej w art. 90 cytowanej wyżej ustawy, którego ust. 1 zobowiązuje do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Powyższe daje podstawę do stwierdzenia, że stanowisko Spółki w tym przedmiocie jest prawidłowe.
Ponadto tut. organ informuje, że:
- interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwy organ podatkowy i organ kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia,
- interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego a organ wydający interpretację nie ma obowiązku informować podatnika o tej zmianie.
Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie w terminie 7 dni od daty doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).W przypadku zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,- zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.
