
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 14b § 1 i § 2, art. 216 § 1, art. 218 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) w związku z art. 29 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 1, ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzyżowie w odpowiedzi na wniosek Podatnika data wpływu 11.05.2005 r., uzupełniony o podpis wspólnika Laboratorium Komputerowego, złożony 28.10.2005 r. stwierdza, że przedstawione przez Spółkę w zapytaniu stanowisko dotyczące podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Wnioskiem z dnia 10.05.2005 r. (data wpływu 11.05.2005 r.) L.K. Spółka na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej, wystąpiła o interpretację przepisów prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzyżowie postanowieniem z dnia 01.08.2005 r. znak US-III-443/15/2005 uznał zaprezentowane przez Stronę stanowisko za nieprawidłowe. Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie decyzją z dnia 06.10.2005 r. znak L.IS.II/2-4430/266/05 uchylił postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Strzyżowie z dnia 01.08.2005 r. znak US-III-443/15/2005 w sprawie interpretacji prawa podatkowego VAT, z uwagi na stwierdzenie braków formalnych we wniosku podatnika, stanowiących naruszenie ogólnych przepisów postępowania. W dniu 28.10.2005 r. zostały usunięte braki formalne wniosku poprzez złożenie podpisu przez uprawnionego do reprezentowania spółki, wspólnika.
Podatnik w swym piśmie zwraca się o potwierdzenie prawa do stosowania przy refakturowania kosztów pocztowych, zwolnienia przewidzianego w ustawie dla usług świadczonych przez pocztę państwową (PKWiU 64.11), uzasadniając swoje stanowisko istotą funkcji refakturowania, polegającą na fakturowaniu (odsprzedaży usługi) bez doliczenia jakiejkolwiek marży czy prowizji. Stwierdza, że celem refakturowania jest przeniesienie wyłożonych kosztów przez podmiot "refakturujący" na podmiot, który faktycznie z danych usług korzysta, pomimo, że podmiot refakturujący "fizycznie" danej usługi nie świadczy. Jednocześnie uważa, że wystarczającym dokumentem potwierdzającym refakturowanie kosztów pocztowych jest paragon fiskalny, o ile znajdą się na nim wyodrębnione kwoty:
- wartości towaru opodatkowanej stawką VAT 22%,
- opłaty pocztowej pod nazwą "Opłata pocztowa" w wysokości zgodnej z faktycznie poniesioną, opodatkowaną stawką "zwolniona".
Wystawienie imiennej faktury każdemu klientowi uważa za zbędne, bowiem paragon zawiera wszelkie dane potrzebne identyfikacji i rozliczenia podatków. Zdaniem Spółki refakturowanie usług zwolnionych z VAT, nie rodzi konieczności rozliczenia podatku naliczonego wg struktury zakupów, gdyż nie jest to czynność wymieniona w art. 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a co za tym idzie refakturowana ze stawką "zwolnione" usługa, nie powinna zostać ujęta w żadnej pozycji deklaracji VAT - 7. Zatem pomimo tego, że wartość refakturowanych opłat pocztowych zostanie na paragonach fiskalnych opisana i opodatkowana stawką "zwolnione", to nie należy jej ujmować w deklaracji VAT-7, lecz ująć jedynie do celów obliczenia podatku dochodowego.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzyżowie po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza: Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Brak uprawnień Spółki do stosowania zwolnienia w
odniesieniu do refakturowanych przez Nią usług pocztowych wynika bezpośrednio z treści ww. załącznika nr 4 poz. 2:
- zwolnieniem od podatku objęto usługi świadczone przez pocztę państwową, symbol PKWiU 64.11. Nie będąca podmiotem wymienionym w załączniku 4 poz. 2 Spółka odsprzedając usługę pocztową jest zatem obowiązana opodatkować ją z zastosowaniem stawki podatku 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy. Spółka winna wliczyć koszt zakupu usługi pocztowej do podstawy opodatkowania sprzedawanego towaru, ponieważ z uwagi na konieczność zmiany "stawki" podatku, jej refakturowanie nie będzie możliwe.
Refakturowanie usługi oznacza bowiem de facto "świadczenie" tej usługi przez podmiot refakturujący, potwierdzone fakturą wystawioną w całości lub części dla udokumentowania odsprzedaży w ramach zawartych przez strony umów o współpracę bez doliczania jakiejkolwiek marży i zmiany stawki podatku od towarów i usług. Art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, definiuje obrót stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jako całość świadczenia należnego od nabywcy. Skoro zatem kwota należna stanowiąca całość świadczenia należnego od nabywcy, obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych ze świadczoną przez podatnika dostawą towarów oraz inne elementy kształtujące w efekcie kwotę żądaną od nabywcy, to koszty wyłożone przez sprzedającego w imieniu nabywcy winny wchodzić w podstawę opodatkowania i nie powinny być odrębnie refakturowane z odrębną stawką podatku od towarów i usług (zwolnieniem od podatku) właściwą dla tych usług. Sprzedawca towarów dostarczając je nabywcy dokonuje wyłącznie sprzedaży towarów, natomiast koszty dodatkowe które ponosi, wchodzą w skład podstawowej jego czynności, jaką jest sprzedaż towarów. A skoro tak, to koszty ponoszone w związku i z tytułu sprzedaży towarów, winny nie tylko wchodzić w ramy tego samego rodzaju czynności jaką jest sprzedaż towarów, ale i winny być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej do realizacji tegoż świadczenia czyli sprzedaży towaru. W rozpatrywanym przypadku koszty przesyłki pocztowej towaru zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów, co oznacza, że podstawa opodatkowania przy dostawie tego towaru powinna obejmować, również kwotę stanowiącą zwrot kosztów przesyłki. Pytania dotyczące, dokumentowania refakturowania kosztów usług pocztowych zwolnionych z VAT oraz konieczności rozliczenia podatku naliczonego wg struktury zakupów, wobec opinii tut. organu podatkowego o braku podstaw do refakturowania w przedmiotowej sprawie kosztów przesyłki pocztowej z zastosowaniem zwolnienia od podatku od towarów i usług, stają się bezprzedmiotowe. Powyższą interpretację przepisów prawa tut. Organ podatkowy udzielił w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku tj. 11.05.2005 r., które to wyjaśnienia nie uległy dezaktualizacji w związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90 poz. 756). Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowym piśmie i obowiązującego stanu prawnego organ podatkowy stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy dokonano na podstawie wyżej wymienionych przepisów, według stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku tj. 11.05.2005 r. oraz stanu faktycznego przedstawionego w ww. piśmie. Interpretacja zawarta w niniejszym postanowieniu nie jest wiążąca dla podatnika (art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej). Interpretacja przedstawiona wyżej jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 2 Ordynacji podatkowej). Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie ul. Geodetów 1, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Strzyżowie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).
