Działając na podstawie art. 14a, art. 14b § 1-4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.... - Interpretacja - P1/443/1/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.01.2005, sygn. P1/443/1/05, Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Działając na podstawie art. 14a, art. 14b § 1-4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Strony w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawiam uznać przedstawione we wskazanym wniosku stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Ze skierowanego do Tut. Organu pisma wynika, że Urząd Miasta (zwany w dalszej części Stroną) realizuje zadanie polegające na wytyczeniu trasy turystycznej pod nazwą: Euro-Trójkąt Przyjaźni, którego celem jest rozwój turystyki a w szczególności pobudzenie aktywności turystycznej młodzieży. Projekt ten jest finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy jak również ze środków własnych. W umowie dotyczącej korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zawarto zapis, iż podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym. Strona posiada również stosowne zaświadczenie Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o finansowaniu wyżej wymienionego zadania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Przygranicznej PHARE. Z pisma wynika, iż Urząd Miasta poniesione dotychczas wydatki sfinansował z zaliczki w wysokości 60 % (pozostałe 40 % zostanie przekazane Stronie w ciągu 60 dni od otrzymania przez jednostkę zatwierdzającą wniosku o dokonanie płatności końcowej), która wpłynęła bezpośrednio na wydzielony rachunek bankowy Urzędu. Strona kierując się tym, iż spełnia wszystkie określone w § 25 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 97, poz. 970 z późn. zm.) wykazywała kwoty netto oraz podatku naliczonego w deklaracjach VAT-7 obniżając tym samym o te wartości podatek należny. Powyższe niezgodne jest z obowiązującymi od 1 maja 2004 roku przepisami regulującymi opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Urząd Miasta jest bezsprzecznie urzędem obsługującym organ władzy samorządowej. Zgodnie z art. 7 ust.1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1594 z późn. zm.), zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. W związku z powyższym na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się gminy za podatnika podatku VAT w zakresie realizacji wskazanego w zapytaniu zadania. Konsekwencją powyższego jest to, że wszelkie zakupy towarów lub usług dokonywane w związku z realizacją projektu nie dają prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony co wynika z literalnego brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Biorąc pod uwagę powyższe Strona począwszy od deklaracji VAT-7 za miesiąc maj 2004 roku nie miała prawa wykazywać kwot podatku naliczonego (tym samym obniżając podatek należny) wynikającego z dokonanych zakupów, które były związane z wykonywanym projektem. W takiej sytuacji, jeśli zakupy te sfinansowane będą ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, podatnik po spełnieniu warunków określonych przepisami cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług może ubiegać się o dokonanie zwrotu podatku naliczonego, przy zachowaniu warunków oraz trybu przewidzianego przepisami tego rozporządzenia. W myśl przepisów rozdziału 12 ww rozporządzenia zwrot podatku naliczonego przysługuje zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zwrot ten ma zastosowanie odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy, przekazane przez podatnika, o którym mowa w zdaniu poprzednim.Zwrot nie dotyczy kwot podatku naliczonego, o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub które zostały zwrócone przez urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów. Zwrot taki nie przysługuje również w sytuacji, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanym w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 24 rozporządzenia).Zgodnie z § 25 rozporządzenia zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:- złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają NIP;- prowadzą ewidencję zawierającą kwoty: dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego, kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z urzędu skarbowego, a także inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej;- w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, dokumentu celnego w przypadku importu, fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę oraz dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów;- posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej;- posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zwrot przysługuje również podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 25 ust. 2), a także wtedy, gdy nabycie zostało w części sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, a w części z innych środków finansowych. Wówczas podatek podlega zwrotowi w części odpowiadającej procentowemu udziałowi należności, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy, w kwocie należności ogółem wynikającej z faktury (§ 26). Błędnie więc Strona powołując się na § 25 ust. 2 rozporządzenia wskazuje w swoim piśmie, iż przysługuje jej również zwrot podatku naliczonego z faktur potwierdzających nabycie towarów i usług (związanych wyłącznie z wykonywanym projektem), za które Strona w całości zapłaciła swoimi środkami. Wskazana norma mówi bowiem o zapłacie innymi środkami niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia (co bezsprzecznie obejmuje również środki własne) tylko i wyłącznie podatku naliczonego, a więc wynika z powyższego, iż kwota netto musi być uiszczona ze środków z bezzwrotnej pomocy. W sytuacji wskazanej przez Stronę ma natomiast zastosowanie wskazany wyżej § 26 rozporządzenia. Jednocześnie zdaniem tut. Organu Stronie będzie przysługiwał zwrot podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu zapłaconych z pozostałej części 40 % ale dopiero po jej otrzymaniu i po zachowaniu przez Stronę warunków, o których była mowa wyżej. Tryb i termin zwrotu podatku reguluje natomiast przepis § 27, z którego jednoznacznie wynika, iż zwrot następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od jego złożenia. We wniosku podatnik obowiązany jest wskazać co najmniej wartości nabytych towarów i usług, których dotyczy zwrot, a także kwotę podatku, o której zwrot się ubiega. Do wniosku winny być dołączone kopia dokumentu potwierdzającego przekazanie na rachunek bankowy podatnika środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej, dowód dokonania zapłaty z tych środków oraz zaświadczenie o zarejestrowaniu przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej umowy przewidującej finansowanie w części zakupów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wraz z określeniem wynikającego z podpisanej umowy udziału tego finansowania (jeśli finansowanie ze środków pomocy zagranicznej będzie tylko w części). Podatnik dołącza wniosek do deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług. Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) interpretacja, o której mowa w art, 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o których mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, przez organ odwoławczy. W myśl art. 14c ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji, (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14 b § 5 zdanie drugi, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowania wszczęte w tych sprawach umarza się, nie stosuje się innych sankcji (...). Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 -ustawy Ordynacja podatkowa).

Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie